Promovendi en professoren op scherp in Delftse wetenschapsquiz

Ook de vereniging van aanstormende knappe koppen, de promovendivereniging Promood, draagt bij aan de discussie deze woensdagmiddag, in haar eigen Delftse Wetenschapsquiz. Die staat garant voor een krachtmeting tussen vier promovendi en evenveel professoren uit verschillende disciplines.

Organisator Bas Hofland heeft zich als een echte quizmaster in een blits streepjesoverhemd gestoken, de charmante experimentatoren Bram en Petra staan klaar in witte jassen en veiligheidsbril.

Al bij de eerste vraag, over slipgedrag van auto’s met blokkerende voor- of achterwielen, barst een verwoede discussie los. De professoren zijn principieel en kiezen unaniem voor het antwoord in de ideale situatie: slippende auto’s glijden gewoon rechtdoor. Het experiment, uitgevoerd volgens het Delftse adagium ‘drie keer meten is zeker weten’, wijst uit dat de promovendi aan het rechte eind trokken: de modelautootjes draaien om en glijden – tegen de verwachting van velen in % met de slippende wielen naar voren. Heftig protest volgt van de kant van de professoren. Bij het experiment is geen perfect vlakke plank gebruikt, wat liedt tot een foutief resultaat. De toeschouwers antwoorden met aanmoedigend gejoel, maar het protest wordt weggewuifd en de vraag levert de professoren een 8-0 achterstand op.

Ook bij de volgende vragen zijn de promovendi wat pragmatischer ingesteld. Zelfs filosofisch gestelde vraagstukken worden met behulp van technische methodes haarfijn ontleed. Al snel wordt duidelijk waar de promovendi al die wijsheid vandaan halen. ,,Op internet gevonden.”

De promovendi stevenen onstuitbaar af op prolongatie van hun succes van de afgelopen jaren. De vragen die met experimenten konden worden beantwoord, hebben hen een comfortabele 24-15 voorsprong opgeleverd. Voor de definitieve uitslag moeten ze nog wel even geduld hebben, die volgt 24 december. Dan is de uitzending van de nationale finale.

Wim Janssen

http://noorderlicht.vpro.nl . .

De tijd van levertraan, dikke wollen truien en gezelschapsspelletjes rond de open haard is weer aangebroken. En dus is het hoogtijd voor de Delftse sport bij uitstek: het beantwoorden van de kleine grote vragen des levens in de jaarlijkse Nationale Wetenschapsquiz. Genoeg stof voor verhitte discussies over smeltende poolkappen, uiteenspattende universa en de kip en het ei. Op menig studententoilet hangt de uitgescheurde voorronde uit de Volkskrant, volgeschreven met ingewikkelde formules en onnavolgbare redeneringen.

Wim Janssen

http://noorderlicht.vpro.nl . .