Project met voorlichtingsteam is mislukt

Het TU-voorlichtingsteam van acht studenten en medewerkers krijgt geen vervolg. TegenvallerDe Dienst Interne en Externe Communicatie (Diec) heeft besloten de werving van scholieren op de huidige manier stop te zetten, omdat de resultaten tegenvallen.

,,Ondanks de inzet van de voorlichters en de grote belangstelling van middelbare scholen, functioneert dit systeem toch niet zoals we hadden gehoopt”, licht Diec-medewerkster I. van der Linden toe. Zij wijt dit onder meer aan gebrek aan tijd en middelen. ,,De meesten deden het voorlichtingswerk naast hun studie of fulltime job. Het kwam voor dat een medewerker overdag in de TU-bibliotheek werkte, en ’s avonds met de trein naar een voorlichtingsavond in Castricum moest. Dit is op den duur natuurlijk niet vol te houden. Bovendien moest het team het doen met de brochures die er waren. Het materiaal is nooit aangepast aan het doel.”

Binnen afzienbare tijd hoopt de Diec een professionele voorlichter in dienst te nemen. Hierbij kijkt ze naar de aanpak van de TU Eindhoven. Deze universiteit heeft geld vrijgemaakt om twee pas afgestudeerden een volledige baan inclusief dienstauto te bieden. ,,Hoewel die auto er niet direct in zit, zijn we druk bezig met de financiering voor een professionele scholierenvoorlichter. Voor het komende jaar is budget voor een halve fte (voltijdbaan).”

Wat de acht leden van het huidige voorlichtingsteam te wachten staat is nog niet geheel duidelijk. ,,We kunnen hun kennis en ervaring goed gebruiken als eventuele ondersteuning voor de professionele voorlichter. Misschien heeft een van hen zelfs wel interesse voor die baan.”

Tegenvaller

De Dienst Interne en Externe Communicatie (Diec) heeft besloten de werving van scholieren op de huidige manier stop te zetten, omdat de resultaten tegenvallen. Het voorlichtingteam, dat sinds september middelbare scholen bezoekt, wordt na het verlopen van het contract in april ontbonden.