Proef nieuwe

Afgelopen onderwijsperiode heeft bij vier opleidingen de course evaluation nieuwe stijl (cens) met succes proefgedraaid.Bij de nieuwe course evaluation is het mogelijk om – naast een algemene vragenlijst – per vak verschillende, speciaal op dat vak gerichte, vragen te stellen.

A. van Peppen, voorzitter van de werkgroep die de invoering van cens begeleidt, is uitermate tevreden. De enige problemen die de invoering volgens hem opleverde zijn wat ‘kinderziektes’ in de software. Ook is op alle faculteiten inmiddels een cens-coördinator aangesteld.

Vanaf de tweede onderwijsperiode moet het computersysteem volgens Van Peppen op alle faculteiten beschikbaar zijn.

Bij de nieuwe course evaluation is het mogelijk om – naast een algemene vragenlijst – per vak verschillende, speciaal op dat vak gerichte, vragen te stellen. De nieuwe standaardlijst van cens is bij alle opleidingen toegepast; bij Natuurkunde, IO, Technische Bestuurskunde en WTM werden ook per vak vragen gesteld aan de studenten. Bij Natuurkunde, TB en IO is bovendien geëxperimenteerd met het computersysteem van cens, dat het mogelijk maakt de vragenlijsten per computer af te nemen. Met de course evaluation proberen faculteiten een beeld te krijgen van de kwaliteit van hun eigen onderwijs.