Prijs voor studeerbaarheid gaat naar Vrije Universiteit

Een jury onder leiding van onderwijskundige prof.dr. W.H.F.W. Wijnen heeft het project van de VU vooral gekozen vanwege de manier waarop ,,iedereen binnen de universiteit betrokken is bij de kwaliteitsdiscussie”. De universiteit heeft via een enquête en interviews zowel universiteitsbreed als per faculteit een uitgebreid overzicht gemaakt van sterke en zwakke punten op het gebied van studeerbaarheid. De resultaten worden gebruikt voor verbetering van het onderwijs.

Elf universiteiten dongen mee naar de hoger-onderwijsprijs. In mei werden Twente (chemische technologie), Limburg (geneeskunde), Leiden (biologie), Eindhoven (technische bedrijfskunde) en de Vrije Universiteit genomineerd. Behalve met het bekroonde project was de VU ook in de race met de studie bewegingswetenschappen.

Begin volgend jaar wordt de prijs officieel door minister Ritzen uitgereikt op een studiemiddag over studeerbaarheid. De bewindsman wil meer initiatieven voor onderwijsverbetering uitlokken. Door de genomineerde projecten op te nemen in een boek, hoopt hij een overzicht van good practice te bieden, dat op grotere schaal tot voorbeeld dient. Het idee van de prijs werd in 1993 gelanceerd door het toenmalige PvdA-kamerlid Tineke Netelenbos, tegenwoordig staatssecretaris van onderwijs. Zij suggereerde aanvankelijk als naam de ‘Ritzen- prijs’.

Bij de hogescholen, die hun eigen hoger-onderwijsprijs van tweehonderdduizend gulden hebben, is de Technische Hogeschool Rijswijk tot winnaar uitgeroepen voor het maken van een apart propaedeuseprogramma voor havisten. Het aantal studiestakers onder havisten daalde door het nieuwe programma van ongeveer twintig naar vijf tot tien procent. Het aantal havisten dat in één jaar de propaedeuse haalde steeg van een kwart naar een derde. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft de eerste hoger- onderwijsprijs gewonnen. Voor het project ‘management review onderwijskwaliteit’ krijgt de universiteit tweehonderdduizend gulden. De tweejaarlijkse prijs wordt door minister Ritzen uitgereikt voor het beste initiatief op het gebied van ‘studeerbaar’ onderwijs.

Marcel Wiegman