Première Duitse klassieker op Filmfestival

Rotterdam staat een week lang in het teken van het Architectuur Filmfestival. Tussen de bijna veertig films, bevindt zich een bijzondere première: die van de gerestaureerde Duitse filmklassieker Metropolis.

/strong>

Het is met een hoop tamtam aangekondigd: tijdens het Architectuur Filmfestival Rotterdam gaat de volledig gerestaureerde versie van Metropolis, met nooit eerder vertoonde beelden, in première. De stomme Duitse filmklassieker van Fritz Lang uit de jaren twintig betekende niet alleen de duurste Europese productie tot dan toe (de geldschietende filmmaatschappij ging erdoor failliet), de regisseur zette met zijn productie een nieuwe stap in de ontwikkeling van film als kunstvorm.

Fritz Lang bewees met Metropolis meer te zijn dan een filmmaker. De prachtig vormgegeven scènes deden vermoeden dat hier een fotograaf, of een beeldend kunstenaar aan het werk was geweest.

In het kader van het Architectuur Filmfestival mag de film, zeker nu de gerestaureerde versie af is, niet overgeslagen worden. Op het festival staan echter de aspecten van een stad, zoals de architectuur, stedenbouwkundige ontwikkelingen, het stadsleven en stadsgevoel centraal. Metropolis stipt deze thema’s weliswaar aan, maar is in feite veelomvattender.

Lang gaf met zijn meesterwerk de aanzet tot een nieuw genre: de sciencefictionfilm. Talloze filmmakers ‘leenden’ in de loop van de twintigste eeuw van de Duitse filmklassieker. Met name Blade Runner en Star Wars zijn daar goede voorbeelden van.

Futuristische metropool

Het thema, de botsing tussen de arbeidersmassa en de elite in een futuristische metropool, spreekt dan ook nog altijd tot de verbeelding. In grote spelonken onder de grond, onder een verdieping waar machines werken, zwoegen honderden arbeiders voor de elite. Dat er nog geen opstanden zijn uitgebroken is slechts te danken aan Maria, die de arbeiders de komst van een tussenpersoon belooft, die zal bemiddelen. Die bemiddelaar komt, in de vorm van Feder, de zoon van de grote baas van Metropolis. Voordat hij echter ook maar een stap in de richting van een verenigde stad kan zetten, heeft zijn vader een hightechplan bedacht om de arbeiders in opstand te krijgen. Die opstand keert zich uiteindelijk tegen de arbeiders zelf.

Hitler en diens minister van propaganda, Goebbels, zagen dankzij Metropolis in Lang de perfecte kandidaat voor propagandafilms voor de nazi%s. Lang bedankte wijselijk voor de ‘eer’.

De versie die de hele wereld versteld deed staan, is echter anders dan de versie die tijdens de opening van het Architectuur Filmfestival, op donderdag 1 november, wordt vertoond. Voor de gerestaureerde versie is gebruik gemaakt van al het oorspronkelijke filmmateriaal: 4000 meter film, waaruit Lang uiteindelijk 228 minuten film sneed. Het is de eerste keer dat de film volledig digitaal is gerestaureerd.

Rear Window

Naast Metropolis, staan er nog bijna veertig andere architectuurfilms (in de ruimste zin van hetwoord) op het programma. Daartussen bevinden zich hoogstandjes als Hitchcocks Rear Window, Chinatown van Roman Polanski, en Wings of Desire (Himmel über Berlin) van Wim Wenders.

De nadruk tijdens deze tweede editie van het Architectuur Filmfestival ligt echter op de relatie tussen sciencefiction en (binnenhuis)architectuur. Hedendaagse binnenhuisarchitecten blijken met name voor de vormgeving van lounges, veel inspiratie op te doen uit sciencefictionfilms uit de jaren zeventig. Als voorbeeld dienen onder andere Forbidden Planet van F.W. Wilcox en de oorspronkelijke versie van Electronic Labyrinth: THX_1138-4EB van G. Lucas. Programmeur Lara Schrijver verzorgt bovendien een lezing.

En bij geen enkel Rotterdams evenement kan dit jaar voorbij gegaan worden aan het feit dat de havenstad de Culturele Hoofdstad van 2001 is. Ook hier is dus een speciaal programma over Rotterdam, dat zeker een bezoekje waard is. Onder de naam De Stad als Werkplaats brengt Joop de Jong een selectie dansfilms met Rotterdam als decor. Daaronder bevinden zich onder andere Erasmus Spitzen van Noud Heerkens, Wanna Get It On van René Hazekamp en Enclosed van Marijke Jongbloed.

Het Architectuur Filmfestival loopt van donderdag 1 tot en met woensdag 7 november, in Cinerama, Lantaren/Venster, het NAi en het Berlage Instituut. Voor het complete programma, zie: www.afrotterdam.nl. Studenten kunnen op vertoon van hun collegekaart bij de infobalie van Lantaren/Venster een kortingskaart ophalen, die fl. 2,50 korting op alle films geeft.

Scènefoto uit Himmel über Berlin van Wim Wenders

Scènefoto uit Alphaville van Jean Luc Godard