Postercampagne: Trek WEL aan de bel

Trek aan de bel als je kampt met mentale problemen, zeggen Delftse studentenverenigingen. Via de postercampagne ‘Trek WEL aan de bel’ roepen ze studenten op om hulp te zoeken bij gevoelens van stress en eenzaamheid of andere sociaal-emotionele problemen.
De posters worden deze week in Delft verspreid en geven informatie over plekken waar studenten hulp kunnen vinden. Bijvoorbeeld bij studieadviseurs of studentpsychologen of via Meldpunt Bezorgd als je je zorgen om iemand maakt. Wie behoefte heeft aan sociaal contact kan (nieuwe) mensen leren kennen via Walk and Talk van de VSSD of via de UniLife app.

Ook hopen de verenigingen het taboe om te praten over psychische problemen te doorbreken. In een interview met Delta zei studentpsycholoog Wouter Backx dat het vooral voor studenten uit niet-westerse culturen soms een taboe is om naar een psycholoog te stappen. Soms horen ze vanuit huis dat ze gek zijn omdat ze met een psycholoog willen praten. Dat is een belemmering. Ik zeg altijd: iedereen is een beetje gek. Iedereen heeft baat bij een psychologische hulp, ik soms net zo hard.” (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl