Samsung presenteerde deze maand op de Cebit-beurs (het Mekka voor liefhebbers van de allernieuwste ict-snufjes) de laatste versie van de Watch Phone: een polshorloge dat je ook als mobieltje kunt gebruiken.
Het trendy ding weegt 80 gram. ,,De allerkleinste gprs-telefoon”, jubelt Samsung.
,,Leuk ontwerp”, reageert universitair hoofddocent dr.ir. Charles van der Mast van de basiseenheid Computer Graphics en Mens-Machine Interactie (ITS). ,,Ik verwacht wel dat er een kleine markt voor dit soort producten zal ontstaan. Maar een grootse toekomst, nee.”
Qua techniek is de Watch Phone niet moeilijk te maken, zegt Van der Mast. Zorgen voor voldoende bedieningsgemak en besluiten welke diensten je precies op het mobieltje aanbiedt, dat is pas echt lastig. ,,En de doelgroep zal zich altijd afvragen: welke lol zit eraan verbonden, hoeveel status levert het me op? Is het betaalbaar?”
De Watch Phone zou volgens Van der Mast een hype kunnen worden als een horlogefabrikant hem in de markt durft te zetten. ,,Dan denk ik bijvoorbeeld aan Swatch. Die zijn rijk genoeg om voor honderd miljoen euro zo’n riskant experiment aan durven te gaan. Om dat soort bedragen gaat het wel.”
Het nemen van grote financiële risico’s is kenmerkend voor de markt voor hightech hebbedingetjes als i-mode en de Watch Phone. Niemand wil uit de boot vallen. ,,Wie te veel de kat uit de boom kijkt, loopt het risico straks niet over de juiste mensen en know-how te beschikken, als het nieuwste product van de concurrent opeens massaal aanslaat.”
Eigenlijk gaat het nu allemaal te hard, vindt Van der Mast. ,,Als je bedenkt dat internet voor het grote publiek pas tien jaar bestaat% Er komen nu verschrikkelijk veel toepassingen op de markt. Van Japanse mobieltjes met twee camera’s % nog geen groot succes, trouwens – tot mobieltjes waarmee je zo’n beetje het hele huishouden kunt reguleren. Je kunt duizenden dingen bedenken, maar dat bedenken kost bakken vol geld. Maar de markt afremmen is geen reële optie.”
Zelf heeft Van der Mast wel al een i-mode-toestel. ,,Ik wordt er vaak om uitgelachen. Maar ik gebruik het intensief, bijvoorbeeld voor het volgen van het nieuws en het ontvangen van foto’s van mijn kleinkinderen. Voor veel mensen heeft het nog niet die toegevoegde waarde.”
Bij i-mode richt de concurrentie van KPN zich nu sterk op deelaspecten. Van der Mast: ,,Het is een leuk apparaat, maar nog niet alle onderdelen zijn echt sexy. Dus concurrenten van KPN plaatsen nu al miljoenen verslindende advertenties over de extra’s die zij straks op de markt gaan brengen. Ja, men zit elkaar flink op te fokken. Er komen straks drie nieuwe i%mode-mobieltjes uit, want de etalage moet vol liggen. Anders koopt de consument niets.”
Samsung presenteerde deze maand op de Cebit-beurs (het Mekka voor liefhebbers van de allernieuwste ict-snufjes) de laatste versie van de Watch Phone: een polshorloge dat je ook als mobieltje kunt gebruiken. Het trendy ding weegt 80 gram. ,,De allerkleinste gprs-telefoon”, jubelt Samsung.
,,Leuk ontwerp”, reageert universitair hoofddocent dr.ir. Charles van der Mast van de basiseenheid Computer Graphics en Mens-Machine Interactie (ITS). ,,Ik verwacht wel dat er een kleine markt voor dit soort producten zal ontstaan. Maar een grootse toekomst, nee.”
Qua techniek is de Watch Phone niet moeilijk te maken, zegt Van der Mast. Zorgen voor voldoende bedieningsgemak en besluiten welke diensten je precies op het mobieltje aanbiedt, dat is pas echt lastig. ,,En de doelgroep zal zich altijd afvragen: welke lol zit eraan verbonden, hoeveel status levert het me op? Is het betaalbaar?”
De Watch Phone zou volgens Van der Mast een hype kunnen worden als een horlogefabrikant hem in de markt durft te zetten. ,,Dan denk ik bijvoorbeeld aan Swatch. Die zijn rijk genoeg om voor honderd miljoen euro zo’n riskant experiment aan durven te gaan. Om dat soort bedragen gaat het wel.”
Het nemen van grote financiële risico’s is kenmerkend voor de markt voor hightech hebbedingetjes als i-mode en de Watch Phone. Niemand wil uit de boot vallen. ,,Wie te veel de kat uit de boom kijkt, loopt het risico straks niet over de juiste mensen en know-how te beschikken, als het nieuwste product van de concurrent opeens massaal aanslaat.”
Eigenlijk gaat het nu allemaal te hard, vindt Van der Mast. ,,Als je bedenkt dat internet voor het grote publiek pas tien jaar bestaat% Er komen nu verschrikkelijk veel toepassingen op de markt. Van Japanse mobieltjes met twee camera’s % nog geen groot succes, trouwens – tot mobieltjes waarmee je zo’n beetje het hele huishouden kunt reguleren. Je kunt duizenden dingen bedenken, maar dat bedenken kost bakken vol geld. Maar de markt afremmen is geen reële optie.”
Zelf heeft Van der Mast wel al een i-mode-toestel. ,,Ik wordt er vaak om uitgelachen. Maar ik gebruik het intensief, bijvoorbeeld voor het volgen van het nieuws en het ontvangen van foto’s van mijn kleinkinderen. Voor veel mensen heeft het nog niet die toegevoegde waarde.”
Bij i-mode richt de concurrentie van KPN zich nu sterk op deelaspecten. Van der Mast: ,,Het is een leuk apparaat, maar nog niet alle onderdelen zijn echt sexy. Dus concurrenten van KPN plaatsen nu al miljoenen verslindende advertenties over de extra’s die zij straks op de markt gaan brengen. Ja, men zit elkaar flink op te fokken. Er komen straks drie nieuwe i%mode-mobieltjes uit, want de etalage moet vol liggen. Anders koopt de consument niets.”
Comments are closed.