Politiek nauwelijks geïnteresseerd in noodkreten van universiteiten

De verkiezingen naderen, dus de onderwijswereld levert de verlanglijstjes in. Maar de politiek is bepaald niet onder de indruk.

Cadeautjes

Op het ene moment 650 miljoen gulden claimen en een tel later al blij zijn met een toezegging dat de PvdA niet zal bezuinigen op het hoger onderwijs. Dat overkwam dinsdagmiddag Rien Meijerink, die het verlanglijstje van de universiteiten overhandigde aan CDA, D66, VVD en de PvdA.

‘De rek is eruit’, schrijven de universiteiten in het pamflet dat zij dinsdag aan de vier grote politieke partijen overhandigden. Het lijkt een echo van de stelling ‘de grens is echt bereikt’, waarmee ze in mei ’89 de politiek bewerkten.

De tragiek van het hoger onderwijs is dat de ‘rek’ de afgelopen jaren, ook na protesten tegen de zoveelste bezuiniging, telkens weer verrassend groot bleek. Zo zijn de kosten per afgestudeerde in vijftien jaar gehalveerd, terwijl de kwaliteit van het onderwijs volgens de universiteiten flink is verbeterd. De hogescholen, die deze week 675 miljoen gulden eisten, beweren vrijwel hetzelfde.

1 Illustratie: Bram van Driel
Kennissamenleving

Toch klinkt het redelijk dat er een grens aan de bezuinigingen is. En gezien de grote vraag naar hoger opgeleiden en de nadruk die steeds meer komt te liggen op ‘Nederland als kennissamenleving’, zou een extra investering logisch zijn. Maar de kunst is om die boodschap overtuigend over te brengen. Het valt te betwijfelen of dat deze week is gelukt.

De vier grote partijen reageerden in elk geval uiterst lauw op de claim die VSNU-voorzitter Meijerink bij hen neerlegde. De teneur van hun boodschap: de politiek zal ook de komende periode vooral aandacht besteden aan het basis- en voortgezet onderwijs. ,,De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het geld maar mondjesmaat naar het hoger onderwijs gaat”, zei fractievoorzitter Wallage van de PvdA. Jaap de Hoop Scheffer (CDA), Els Borst (D66) en Frits Bolkestein (VVD) sloten zich hierbij aan.

Wallage vond het jammer dat het hbo en de universiteiten deze week los van elkaar – en zonder overleg – met claims komen. Geen sterk optreden van de ‘sector’ hoger onderwijs, aldus Wallage. Toch was hij verhoudingsgewijs nog het gulst van de vier politici: Wallage vindt dat het volgende kabinet niet op het hoger onderwijs moet bezuinigen als het gaat snoeien in de overheidsuitgaven.
Portemonnee

VSNU-voorzitter Rien Meijerink reageerde na afloop opgetogen. Hij had niet verwacht dat de politici even hun portemonnee zouden trekken. ,,Dus met zo’n toezegging van de PvdA ben ikblij.” Dat het CDA alleen geld wil uittrekken voor de studiefinanciering, verwaarloosde hij – evenals de scherpe woorden van D66 dat universiteiten nog altijd starre, weinig flexibele instituten zijn.

Wijselijk negeerde Meijerink ook de reactie van Bolkestein. Die ging hardop nadenkend na ‘wat er nu zo erg was’ aan de situatie die de universiteiten schetsten. Terwijl Bolkestein na Meijerinks uitleg al naar de uitgang liep, praatte voorzitter Yvonne van Rooy van de Tilburgse universiteit nog even op hem in.

,,Doe er iets mee!”, was de hartenkreet waarmee oud-politica Van Rooy haar betoog afsloot. De reactie van Bolkestein was veelzeggend. ,,Misschien”, antwoordde hij. ,,Maar misschien ook niet.” En hij deed de deur achter zich dicht. (HOP)

Cadeautjes

1 Illustratie: Bram van Driel