Politici zitten op de blaren door de bama

Beroerde voorlichting, benadeling van studenten van andere instellingen en het ontbreken van overgangsregelingen. De staatssecretaris stuurt de universiteiten er een vermanende brief over.

/strong>

Tenminste, dat beloofde staatssecretaris Nijs tijdens het recente Kamerdebat over de bama-invoering. In korte tijd verschenen drie min of meer vernietigende werkstukken over de operatie van de onderwijsinspectie en de studentenbonden ISO en Lsvb.

De kritiek in een notendop: de beloofde flexibilisering en internationalisering blijven uit en de student dreigt de dupe te worden van de rookgordijnen omtrent de inrichting van de masters. Ook Nijs vindt dat de stelselwijziging niet helemaal lekker loopt.

Onwenselijk vindt Nijs bijvoorbeeld het feit dat veel studenten amper weten welke masters ze kunnen volgen, omdat de voorlichting zo gebrekkig is. Dat instellingen hun eigen bachelorvakken verplicht stellen voor de toegang tot die masters en zo een muur rond hun opleidingen bouwen. En dat studenten uit het oude stelsel kostbare studievertraging dreigen op te lopen bij gebrek aan overgangsrecht.

Sancties komen er niet. Net zo min ging de staatssecretaris in op de suggestie van de PvdA om het vervolg van de invoering op de voet te volgen met voortgangsrapportages. Nijs hecht namelijk aan de autonomie van de instellingen.

De Kamerleden zaten in het debat enigszins ongemakkelijk op hun stoel te schuifelen. Het was namelijk de volksvertegenwoordiging zelf die bijna twee jaar geleden akkoord ging met een snelle invoering van het Angelsaksische model. ,,Zonder kader of randvoorwaarden”, wist Tichelaar. ,,Dus zitten we nu op de blaren.” (HOP/PH)