Poenboek: kantonrechter bij stuficonflict

De Vssd heeft voor de 42ste keer het poenboek uitgebracht, dat alle financiële regeltjes voor studenten uitlegt.Nieuw in het boek zijn dit jaar de nieuwe wet voor de studiefinanciering en het nieuwe belastingstelsel.

Ook is het college van beroep bij de studiefinanciering afgeschaft. Studenten moeten nu gelijk naar de kantonrechter als ze klachten hebben over de studiefinanciering. Martijn van der Hoeven, één van de makers van het boek, denkt dat die verandering uiteindelijk voordelig is voor de student. ,,Het is misschien een grotere stap om naar de rechter te gaan, maar die heeft minder specifieke kennis dan het oude college van beroep en geeft studenten misschien eerder het voordeel van de twijfel”, aldus Van der Hoeven.

Andere onderwerpen waar het poenboek op ingaat zijn kinderbijslag, sociale zekerheid en woonlasten. Verder biedt het boek een lijst van adressen en telefoonnummers van instanties en diensten die voor studenten van belang zijn. Het poenboek is bij de Vssd te koop voor 7,50 gulden voor leden en 15 gulden voor anderen.

Nieuw in het boek zijn dit jaar de nieuwe wet voor de studiefinanciering en het nieuwe belastingstelsel. Volgens dat stelsel mogen studenten nu 1600 gulden meer bijverdienen dan vorig jaar. De belastingvrije voet is vervangen door een heffingskorting en daarmee omhoog gegaan van 8.900 naar 10.500 gulden.