Plan voor lightrail tussen campussen

Een lightrailverbinding van Leiden, via Delft naar Dordrecht. Daarvoor pleit een coalitie van veertig regionale partijen. Dit nieuwe openbaar vervoerstraject moet universiteiten, bedrijven en bewoners beter verbinden

Het plan maakt deel uit van de Groeiagenda Zuid-Holland, een campagne van de provincie Zuid-Holland waar ook de TU Delft bij betrokken is. De campagne wil bedrijvigheid en innovatie in de regio stimuleren en de mobiliteit verbeteren.

Uitkomst
In Trouw legt rector Tim van der Hagen uit dat een lightrailverbinding tussen de universiteiten van Leiden, Rotterdam, Den Haag en Delft noodzakelijk is om als land aan de innovatietop te blijven. ‘Meer asfalt gaat de files niet oplossen. Je moet het openbaar vervoer goed regelen.’

De lightrail zou uitkomst bieden voor studenten die hun opleiding in Delft ook deels in Leiden of Rotterdam volgen. “Een snelle lijn zonder spoorboekje tussen campussen is voor ons super belangrijk”, aldus Van der Hagen. Lightrail is een verzamelnaam van spoorvervoersystemen die zich ergens tussen trein, metro en tram in bevinden: sneller dan een tram, lichter en goedkoper dan een trein. (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt