Campus

Pijn in pakhuis Las Palmas

Een biënnale van digitale kunst op de Rotterdamse Museumnacht, dit jaar. ‘Deaf03, van Wunderkammer tot Meta-data’ is een tentoonstelling in pakhuis Las Palmas over de wisselwerking tussen kunst, digitale techniek en maatschappij.

/strong>

Zestien musea en tien galeries in Rotterdam openen zaterdag 1 maart tot twee uur ’s nachts hun deuren tijdens de tweede Rotterdamse Museumnacht. Een nachtelijk bezoek aan een museum is sowieso een ervaring, daarnaast worden in diverse galeries performances gedaan en is zelfs in zoiets degelijks als het Belasting & Douanemuseum die avond iets speciaals te beleven: een hiphopspektakel met rap, dj’s, graffiti en breakdance.

Een van de instellingen die die nacht zijn deuren opent is pakhuis Las Palmas op de Kop van Zuid. Daar vindt op dit moment een biënnale van digitale kunst plaats onder de naam ‘Deaf03, van Wunderkammer tot Meta-base’, georganiseerd door het Rotterdamse V2_; Instituut voor Instabiele Media.

Vast thema van de Deaf-biënnale is de wisselwerking tussen kunst, digitale techniek en maatschappij. Media geven de realiteit niet alleen weer, maar scheppen tegelijkertijd een nieuwe wereld. Vroeger werden onze handelingen opgeslagen op bijvoorbeeld schilderijen, papier of cassettebandjes en apart van elkaar bewaard. Om de stroom aan informatie die op ons afkomt te filteren, te stroomlijnen en te ordenen, worden sinds zo’n beetje de jaren negentig databases gekoppeld met hulp van metadata (ook wel ‘tags‘ genoemd).

Volgens Deaf leven we inmiddels temidden van een permanent archiveringssysteem. Achter onze activiteiten in de tastbare wereld schuilt een onbereikbaar archief. In de winkel worden we geregistreerd door videosurveillance, internetpagina’s die we raadplegen worden bijgehouden in het logboek van de zoekmachine en boodschappen worden geregistreerd door de supermarkt. Zo voegen we continu informatie toe aan het archief. Deaf03 verkent de artistieke potentie van deze ontwikkelingen.

Painstation

Een voorbeeld daarvan is het virtuele meisje ‘Synthia’, gemaakt door de Amerikaanse Lynn Hershman. Het gedrag van yuppie Synthia wordt volledig bepaald door koersschommelingen op de beurs. Wanneer de koersen stijgen danst ze vrolijk in het rond, zodra de aandelenkoersen dalen begint ze zenuwachtig te roken. Nog een parallel met onze maatschappij trekt Hershman door Synthia onder een glazen stolp te tonen.

Dat gebrek aan privacy keert ook terug in de bijdrage ‘Police State’ van Jonah Brucker-Cohen. De Amerikaan maakte een choreografie van draadloos gestuurde politieautootjes, geregisseerd door software van de Radical Software Group. Deze is gebaseerd op surveillancesoftware waarmee de FBI e-mails en ander netwerkverkeer scant op terroristische activiteiten. Het dataverkeer van het Deaf03-netwerk wordt voortdurend gescand op gevaarlijk taalgebruik. De gegevens hiervan bepalen de routes en de sirenes van de autootjes.

Een aantal installaties biedt de mogelijk voor bezoekers zelf deel te nemen aan de kunstwerken. Zo wordt tijdens de Museumnacht een moderne variant gespeeld van het bordspel Scotland Yard. Online deelnemers aan ‘Can you see me now?’ worden vanachter hun computer achterna gezeten door acteurs van de Britse theater- en mediagroep Blast Theory.

Ook de moeite waard is de installatie ‘Painstation’ van de Duitsers Volker Morawe en Tilmann Reiff. Painstation vormt een reactie op de virtuele werkelijkheid van Playstations waarin spelers eindeloos kunnen lijden. Het spel is een afgeleide van het aloude balkjestennis van Pong waarbij het missen van de bal echt pijn doet.

Rotterdamse Museumnacht 2003, zaterdag 1 maart van 20.00 tot 2.00 uur. Passepartous (e12,50) zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij Museum Boijmans van Beuningen of tijdens de nacht zelf in deelnemende musea.

Een biënnale van digitale kunst op de Rotterdamse Museumnacht, dit jaar. ‘Deaf03, van Wunderkammer tot Meta-data’ is een tentoonstelling in pakhuis Las Palmas over de wisselwerking tussen kunst, digitale techniek en maatschappij.

Zestien musea en tien galeries in Rotterdam openen zaterdag 1 maart tot twee uur ’s nachts hun deuren tijdens de tweede Rotterdamse Museumnacht. Een nachtelijk bezoek aan een museum is sowieso een ervaring, daarnaast worden in diverse galeries performances gedaan en is zelfs in zoiets degelijks als het Belasting & Douanemuseum die avond iets speciaals te beleven: een hiphopspektakel met rap, dj’s, graffiti en breakdance.

Een van de instellingen die die nacht zijn deuren opent is pakhuis Las Palmas op de Kop van Zuid. Daar vindt op dit moment een biënnale van digitale kunst plaats onder de naam ‘Deaf03, van Wunderkammer tot Meta-base’, georganiseerd door het Rotterdamse V2_; Instituut voor Instabiele Media.

Vast thema van de Deaf-biënnale is de wisselwerking tussen kunst, digitale techniek en maatschappij. Media geven de realiteit niet alleen weer, maar scheppen tegelijkertijd een nieuwe wereld. Vroeger werden onze handelingen opgeslagen op bijvoorbeeld schilderijen, papier of cassettebandjes en apart van elkaar bewaard. Om de stroom aan informatie die op ons afkomt te filteren, te stroomlijnen en te ordenen, worden sinds zo’n beetje de jaren negentig databases gekoppeld met hulp van metadata (ook wel ‘tags‘ genoemd).

Volgens Deaf leven we inmiddels temidden van een permanent archiveringssysteem. Achter onze activiteiten in de tastbare wereld schuilt een onbereikbaar archief. In de winkel worden we geregistreerd door videosurveillance, internetpagina’s die we raadplegen worden bijgehouden in het logboek van de zoekmachine en boodschappen worden geregistreerd door de supermarkt. Zo voegen we continu informatie toe aan het archief. Deaf03 verkent de artistieke potentie van deze ontwikkelingen.

Painstation

Een voorbeeld daarvan is het virtuele meisje ‘Synthia’, gemaakt door de Amerikaanse Lynn Hershman. Het gedrag van yuppie Synthia wordt volledig bepaald door koersschommelingen op de beurs. Wanneer de koersen stijgen danst ze vrolijk in het rond, zodra de aandelenkoersen dalen begint ze zenuwachtig te roken. Nog een parallel met onze maatschappij trekt Hershman door Synthia onder een glazen stolp te tonen.

Dat gebrek aan privacy keert ook terug in de bijdrage ‘Police State’ van Jonah Brucker-Cohen. De Amerikaan maakte een choreografie van draadloos gestuurde politieautootjes, geregisseerd door software van de Radical Software Group. Deze is gebaseerd op surveillancesoftware waarmee de FBI e-mails en ander netwerkverkeer scant op terroristische activiteiten. Het dataverkeer van het Deaf03-netwerk wordt voortdurend gescand op gevaarlijk taalgebruik. De gegevens hiervan bepalen de routes en de sirenes van de autootjes.

Een aantal installaties biedt de mogelijk voor bezoekers zelf deel te nemen aan de kunstwerken. Zo wordt tijdens de Museumnacht een moderne variant gespeeld van het bordspel Scotland Yard. Online deelnemers aan ‘Can you see me now?’ worden vanachter hun computer achterna gezeten door acteurs van de Britse theater- en mediagroep Blast Theory.

Ook de moeite waard is de installatie ‘Painstation’ van de Duitsers Volker Morawe en Tilmann Reiff. Painstation vormt een reactie op de virtuele werkelijkheid van Playstations waarin spelers eindeloos kunnen lijden. Het spel is een afgeleide van het aloude balkjestennis van Pong waarbij het missen van de bal echt pijn doet.

Rotterdamse Museumnacht 2003, zaterdag 1 maart van 20.00 tot 2.00 uur. Passepartous (e12,50) zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij Museum Boijmans van Beuningen of tijdens de nacht zelf in deelnemende musea.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.