Patat als magneet voor eerstejaars

De missie: scholieren laten zien hoe interessant elektrotechniek kan zijn.

Voor de najaarsvoorlichtingsdagen, vorige week, heeft Romeo Delta daarom bedrijven benaderd om apparaten waaraan elektrotechnici hebben gewerkt mee te nemen naar de faculteit.

Siemens komt met een wel heel opvallend stukje techniek op de proppen: de Qualifrier. Dit apparaat, dat volgens Siemens-medewerker Jonathan Morris vol zit met elektrotechnische snufjes, bakt frieten. ,,In een uur tijd wel honderdveertig kilo, wat overeenkomt met achthonderd porties.” De frituurpan ziet er uit als een soort reuzenrad dat voor de helft in een bak met olie staat. De bakjes, waarin de afgemeten porties friet of eventueel een kroket of frikadel zitten, draaien langzaam door het frituurvet zodat het eten gaar is als het bakje weer boven is. ,,Dit is ideaal voor bijvoorbeeld beurzen of attractieparken waar jongeren tussen de 16 en 25 met het apparaat moeten werken: er kan niets fout gaan”, aldus frietenbakker Morris. De temperatuurregeling, het blussysteem, de afzuiging en het oliefiltersysteem: het is allemaal programmeerbaar. Als je elektrotechniek gaat studeren, kun je het later allemaal zelf ontwerpen.

Of scholieren door dit vooruitzicht inderdaad massaal voor de opleiding kiezen, is nog even afwachten. Duidelijk is wel dat de frietdampen een grote aantrekkingskracht hebben op de vwo’ers. Martin Deuring, die in de rij staat voor de patatkraam, beweert dat het hem werkelijk om het apparaat gaat. ,,Zo’n frietje is natuurlijk leuk, maar het gaat mij om de techniek. Samen met mijn vader heb ik altijd al thuis alle apparaten uit elkaar gehaald om ze te repareren.” Zesdeklasser René Swagerman heeft ondertussen een patatje weten te bemachtigen. Hoewel het hem prima smaakt en hij de Qualifrier knap gemaakt vindt, is hij niet overtuigd om elektrotechniek te gaan studeren. ,,Ik zoek meer een combinatie met informatica. Dit is net niet de richting die ik op wil.”

Jeroen de Ridder van stichting Romeo Delta benadrukt dat het niet alleen schone schijn is wat de klok slaat tijdens de voorlichtingsdagen. ,,In werkelijkheid krijg je tijdens de opleiding ook met dit soort interessante projecten te maken. Je hebt natuurlijk wis- en natuurkundig gereedschap nodig, maar we proberen het programma zo gevarieerd mogelijk te houden.” Anita Ramharakh, communicatiemedewerker van Siemens, vult hem aan: ,,Elektrotechniek is niet saai of vaag, maar je moet het wel concreet maken. Zo’n nieuw product is daarom leuk om in deze setting te laten zien. De Qualifrier is spraakmakend én smaakmakend.”

De jaarlijkse dosis nieuwe studenten is de laatste jaren erg mager bij elektrotechniek. Om het tij te keren heeft de opleiding nu een speciale stichting in het leven geroepen: stichting Romeo Delta (Regel Dat!). De missie: scholieren laten zien hoe interessant elektrotechniek kan zijn.