Paarden tegen muisproblemen

Veel muizen, daar kun je behoorlijk last van krijgen. Een paard kan de oplossing zijn. Scrollen, klikken en dubbelklikken kunnen behoorlijke blessures veroorzaken. Veel studenten, vooral bij industrieel ontwerpen en bouwkunde, kennen de klachten van rsi (repetitive strain injury).

Beter had die student op tijd zijn hand op het paard kunnen leggen. Deze nieuwe computermuis blijkt rsi-klachten sterk te verminderen. “We hebben een jaar veldonderzoek gedaan en bij de meeste mensen namen de klachten in no time af.” Dat zegt Paul Helder van het Erasmus Medisch Centrum (EMC). Vorige week begon de grootschalige productie van de muis die hij samen met prof.dr.ir. Chris Snijders (Industrieel Ontwerpen en EMC) ontwikkelde. In vier jaar en twee proefversies kwamen ze tot het paard dat nu te koop is. Maar het fundament werd al eerder gelegd, in een wetenschappelijke publicatie van Snijders uit 1987 over ‘grijpen en knijpen’. Dat grijpen en knijpen zijn de belangrijkste oorzaken van rsi. Door spanning in de arm vernauwt de costoclaviculaire poort. Dit betekent dat de doorbloeding in hand, arm en nek achteruit gaan. Met koude handen, tintelingen en pijn tot gevolg.

“Monniken hadden er vroeger al last van, door het overschrijven van hele bijbels”, zegt Helder. En ook musici, doventolken en schilders kunnen last krijgen van rsi, door de steeds herhalende bewegingen in hun werk. Voor studenten en onderzoekers vormt computerwerk, vooral muizen, het grootste gevaar. “Bij een gewone muis moet je steeds je vingers optillen om niet per ongeluk te klikken”, legt Helder uit. “Dit zorgt voor veel spanning in de hand, helemaal als zo’n ding van een euro uit de goedkope supermarkt wordt gebruikt.” Snijder en Helder onderzochten daarom eerst grondig de hand in ontspannen toestand. Met die kennis ontwikkelden ze het paard. “Je hoeft alleen je spieren te spannen om de knopjes in te drukken. En als je erin knijpt, glipt hij uit je hand. Zo is hij expres ontworpen.” De vorm is ook meteen de reden van de opmerkelijke naam. “De hand zit comfortabel in het zadel en de duim en pink steunen op de zijkanten, alsof het stijgbeugels zijn. Zo ligt de hele hand ontspannen op het paard.”

Omdat het hoefdier wel goed moet passen, zijn er zes maten voor rechtshandigen en vijf ‘linkerpaarden’. Voor 250 euro . exclusief btw . verkoopt het bedrijf Hippus ze via de website. Best duur voor een muis, maar Helder denkt toch dat ook studenten het ervoor over zullen hebben. “Ik heb al genoeg verhalen gehoord van studenten, laatst nog een bouwkundestudent, die met hun studie moesten stoppen omdat ze gewoon niets meer konden.” Genoeg reden voor de investering, denkt Helder. “Ik ben geen Jomanda, maar we zien wel dat met het paard de klachten snel afnemen.”

Bijvoorbeeld bij Stella d’Achard van Enschut, medewerkster van het EMC en paardgebruiker. Haar klachten kwamen door een beknelling van een zenuw in haar pols. Ze werd geopereerd, maar hield klachten die lijken op rsi. Met het paard werd de pijn minder, maar ze moest wel even wennen aan haar nieuwe computerapparaat. “Ik had eerst nog de neiging mijn vingers te blijven optillen, zoals bij een gewone muis nodig is om niet per ongeluk te klikken. Maar na een weekje went het wel. Computeren gaat in ieder geval een stuk beter met mijn pony. Zo noem ik die van mij, omdat ik de kleinste maat heb.”

Niet alleen het gebruik is wennen. Het zal vast nog even duren voor iedereen gewend is aan ‘klikken met je rechter paardknop’.

Scrollen, klikken en dubbelklikken kunnen behoorlijke blessures veroorzaken. Veel studenten, vooral bij industrieel ontwerpen en bouwkunde, kennen de klachten van rsi (repetitive strain injury). Helemaal als de afstudeerpresentatie in zicht komt en de student met een stuk pizza in de ene hand, driftig zit te klikken met de andere om vóór de deadline het verslag af te hebben. Sommige studenten met rsi kunnen geen glaasje water meer optillen. En als ze zo fanatiek waren om gewoon met de linkerhand verder te gaan omdat de rechter zoveel pijn deed, zijn zelfs beide handen uitgeschakeld.