Over vier weken is er weer wat anders

Wat was de Bouwshop en wat is hij volgens sommigen nu niet meer?

,,De Bouwshop is sinds jaar en dag een winkel voor studenten waar maquettemateriaal, verplichte en aanbevolen literatuur tegen zeer lage prijzen worden verkocht. Sinds de overname van de winkel door Waltman is de kritiek dat het oppervlak is verkleind, de prijzen zijn gestegen en het assortiment is verschraald.”

Zijn die klachten gegrond?

,,Met de andere commissaris onderwijs, Onno Faber, onderzoek ik in hoeverre de klachten kloppen. Ik heb zelf een kijkje genomen in de nieuwe winkel en zo op het eerste oog lijkt het aanbod van maquettemateriaal inderdaad minder. Of er ook minder literatuur ligt is nog onduidelijk.”

Hoezo onduidelijk?

,,Dat de nieuwe Bouwshop kleiner is kan iedereen zien. Maar over het aanbod is niet onmiddellijk iets te zeggen; misschien staan boeken nu dichter op elkaar dan vroeger. Bovendien vermoeden mensen natuurlijk sowieso dat een winkel duurder wordt zodra er een bedrijf achter zit. Concreet weten we nog niet of dat klopt.”

Mocht het kloppen, wat kan Stylos dan doen? Een geprivatiseerde winkel laat zich immers geen prijzen voorschrijven.

,,We kunnen een signaal geven aan de faculteit dat het niet in de haak is. Verder zouden Onno en ik de kwestie los van Stylos kunnen aankaarten bij de opleidingscommissie en de facultaire studentenraad waarin wij op persoonlijke titel zitten.”

De kritiek is dat ook lang niet alle aanbevolen literatuur wordt aangeboden. Waarom verkoopt Stylos die boeken niet zelf, in de eigen Bookshop?

,,Dat vinden we een taak van de faculteit. De Bookshop is een service van Stylos en bevat boeken die wij als studievereniging interessant vinden voor de student. Dat zijn vaak niet de boeken die als aanbevolen literatuur gelden.”

Is de privatisering van de Bouwshop de voornaamste klacht van studenten of vallen die klachten in het niet bij gemopper over bachelor-master-veranderingen?

,,De onvrede daarover was vooral afgelopen jaar. Vervolgens zijn de roosters aangepast en is veel verbeterd. Onno en ik zaten toen nog niet in Stylos, dus voor ons is de geprivatiseerde Bouwshop vooralsnog de voornaamste klacht. Over vier weken is er vast weer wat anders.”

Het assortiment is gehalveerd, prijzen zijn verdubbeld. Dat is de indruk die bouwkundestudenten hebben van de Bouwshop, die sinds de zomer wordt uitgebaat door boekhandel Waltman. Sietze Meijer van studievereniging Stylos is één van de commissarissen onderwijs, belast met de evaluatie van de klachten.

Wat was de Bouwshop en wat is hij volgens sommigen nu niet meer?

Zijn die klachten gegrond?

Hoezo onduidelijk?