Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kort

OV adviseert OV te mijden

Hoeveel plek is er straks weer in het openbaar vervoer? Door de coronacrisis is het gebruik van het openbaar vervoer met 90 procent gezakt. Maar door invoering van de anderhalvemeter-maatregelen is ook de capaciteit met 75 procent teruggelopen. Tot nu toe past dat, maar als meer mensen weer het openbaar vervoer nemen is de maximumcapaciteit snel bereikt. En wat dan? Reizigers op het perron laten staan? Controleren op urgentie van de reis? Van tevoren laten reserveren?
Mobiliteitsonderzoekers dr.ir. Niels van Oort en dr. Oded Cats (beiden van het Smart Public Transport Lab  van de faculteit CiTG) nemen in een vakblad voor verkeer en vervoer (NM magazine) de knelpunten systematisch door. Naar hun verwachting ontkomt het OV er niet aan om de vraag te drukken, hoewel de vervoerders zichzelf daarmee in de voet schieten. Nu al leidt de sector maandelijks 200 miljoen euro verlies. Thuiswerken, reizen met de auto (veilige cocon), en spreiding in de tijd moet ‘hyperspitsen’ zoals we die voorheen af en toe gewend waren absoluut voorkomen. Naast opkomst van de auto zien Van Oort en Cats kansen voor de geïntegreerde vervoersvorm Mobility as a Service. (JW)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.