Oras start meldpunt harde knip

Studentenraadsfractie Oras heeft een meldpunt opgezet voor studenten die problemen ondervinden door de ‘harde knip’ tussen de bachelor en de master.

Dit jaar moeten studenten aan de TU Delft hun bacheloropleiding volledig hebben afgerond voordat zij aan hun masteropleiding mogen beginnen. De zevende-semesterherkansingen zijn voor het laatst aangeboden en de hardheidsclausule voor uitzonderingsgevallen is afgeschaft.

Volgens Oras lijkt het er op dat dit steeds meer studenten treft. De studentenraadsfractie zou al tien tot vijftien gevallen kennen. Het gaat bijvoorbeeld om studenten die drie studiepunten missen doordat ze ziek waren, en die punten pas weer in het laatste kwartaal kunnen halen. “Je betaalt dan een jaar collegegeld en verspeelt een jaar door drie punten”, zegt Jeroen Delfos. Hij is namens Oras studentenraadvoorzitter.

Momenteel maakt de TU gebruik van maatwerk voor de harde knip, maar dat volstaat volgens Delfos niet. “Elke studieadviseur en examencommissie gaat er anders mee om”, zegt hij. “Er moeten richtlijnen komen waardoor er minder willekeur is.”

Directeur onderwijs en studentenzaken Timo Kos zegt dit niet te herkennen. “Als er echt sprake is van een bijzondere omstandigheid, kan er in overleg met de studieadviseur op individuele basis wat geregeld worden, zoals een extra of een mondeling tentamen. Dat was al zo, maar wettelijk is het niet meer mogelijk om studenten via een inschrijving alvast te laten beginnen met een master. We gaan niet meer voor de hele TU een extra ronde herkansingen aanbieden. Dat kan niet meer.”

Kos wijst er op dat studenten soms jarenlang iets voor zich uit schuiven of al veel herkansingen hebben gedaan. “Dan gaan wij niet op het laatste moment nog wat aanbieden. Dat is soms wrang, maar de aantallen zijn beperkt. Er is een wettelijk kader en dat is helder. De zevende-semesterherkansingen waren ooit als overgangsregel bedoeld en wij hebben die nog lang in de lucht gehouden.”

Dat de TU zelf een meldpunt zou moeten opzetten, zoals Oras op haar website bepleit, hoeft van Kos niet. “Er waren commissies voor de harde knip, maar daar kwamen nauwelijks aanvragen binnen”, zegt Kos.