Opnieuw vertraging voor tram 19

Hoewel de werkzaamheden voor de aanleg van de trambaan op de Sint Sebastiaansbrug inmiddels zijn begonnen, zal tramlijn 19 ook dit jaar niet over de campus rijden. Volgens de gemeente Delft duurt de aanleg wederom langer dan verwacht, omdat de trams een nieuw systeem moeten krijgen om elektrische straling tegen te gaan.

Trillingen
Vanaf het begin was al bekend dat de trillingen die rijdende trams veroorzaken wetenschappelijk onderzoek van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) aan de Mekelweg konden verstoren. Het gebruik van een nieuwer soort tram die minder trillingen veroorzaakt, blijkt alleen niet de ideale uitkomst. Tijdens het rijden zorgt deze Avenio-tram namelijk voor hoge elektrische straling die gevoelige onderzoeksystemen op de campus zou kunnen verstoren.

Tram

(Foto: Marjolein van der Veldt)

Keerlus
Om onderzoek niet met straling te verstoren, werd eerder al besloten dat het tracé zou worden ingekort. Zou de tram eerst doorrijden tot het zuidelijkste punt van de campus, waar naast het Reactor Instituut de faculteiten TNW, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en bedrijventerrein Technopolis liggen, nu is de laatste halte ingepland ter hoogte van sport- en cultuurcentrum X. Daar zal de tram een keerlus nemen, om weer richting station Delft te kunnen rijden.

De TU en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) werken momenteel samen aan een nieuw systeem om elektrische straling tegen te gaan, maar dat laat op zich wachten. Volgens de laatste prognose gaat tramlijn 19 vanaf eind 2023 over de campus rijden. Dat zou zestien jaar later zijn dan de gemeente in 2004 voorspelde. (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl