Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kort

Opnieuw vertraging voor tram 19

Hoewel de werkzaamheden voor de aanleg van de trambaan op de Sint Sebastiaansbrug inmiddels zijn begonnen, zal tramlijn 19 ook dit jaar niet over de campus rijden. Volgens de gemeente Delft duurt de aanleg wederom langer dan verwacht, omdat de trams een nieuw systeem moeten krijgen om elektrische straling tegen te gaan.

Trillingen
Vanaf het begin was al bekend dat de trillingen die rijdende trams veroorzaken wetenschappelijk onderzoek van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) aan de Mekelweg konden verstoren. Het gebruik van een nieuwer soort tram die minder trillingen veroorzaakt, blijkt alleen niet de ideale uitkomst. Tijdens het rijden zorgt deze Avenio-tram namelijk voor hoge elektrische straling die gevoelige onderzoeksystemen op de campus zou kunnen verstoren.

Tram

(Foto: Marjolein van der Veldt)

Keerlus
Om onderzoek niet met straling te verstoren, werd eerder al besloten dat het tracé zou worden ingekort. Zou de tram eerst doorrijden tot het zuidelijkste punt van de campus, waar naast het Reactor Instituut de faculteiten TNW, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en bedrijventerrein Technopolis liggen, nu is de laatste halte ingepland ter hoogte van sport- en cultuurcentrum X. Daar zal de tram een keerlus nemen, om weer richting station Delft te kunnen rijden. 

De TU en Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) werken momenteel samen aan een nieuw systeem om elektrische straling tegen te gaan, maar dat laat op zich wachten. Volgens de laatste prognose gaat tramlijn 19 vanaf eind 2023 over de campus rijden. Dat zou zestien jaar later zijn dan de gemeente in 2004 voorspelde. (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

m.vanderveldt@tudelft.nl

Comments are closed.