Opnieuw minder speciale TU-beurzen

Het aantal douceurtjes van vijf- en tienduizend gulden voor briljante zes-vwo’ers is opnieuw gedaald. In totaal 148 eerstejaars studenten krijgen een extra beurs van de TU. Dat is iets minder dan vorig jaar toen 151 bollebozen met de beurs aan de haal gingen.

Twee jaar geleden lag het aantal nog veel hoger: 216.

De beurzen zijn bedoeld om briljante scholieren naar Delft te trekken. Eerstejaars die voor Wiskunde B, Natuurkunde, Nederlands en Engels minimaal een 8 halen op hun eindlijst, krijgen vijfduizend gulden van de TU. Voor een paar studies is zelfs een 7 voor Engels en Nederlands voldoende. De echt briljante studenten (een 9 voor wiskunde B en natuurkunde) krijgen zelfs tienduizend gulden, een zogenaamde ‘sterbeurs’. Drieëndertig van de 148 gelukkigen krijgen dit jaar zo’n sterbeurs.

De beurzen zijn nogal grillig over de verschillende TU-opleidingen verdeeld. Maar liefst 12 van de 33 sterbeurzen gaan naar eerstejaars luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Ook technische natuurkunde telt veel slimmeriken Bij geodesie en maritieme techniek krijgt daarentegen helemaal niemand een beurs.

De beide studentenpartijen AAG en Oras zijn geen voorstanders van de speciale beurzen. ,,Het streven moet zijn dat studenten vanwege de goede opleiding, en niet vanwege het geld voor Delft kiezen”, zegt Janneke Bik namens Oras. Oras vindt dat de TU briljante eerstejaars beter een mooie studiereis naar het buitenland kan aanbieden. Bik: ,,Geld kunnen studenten ook zelf verdienen; een studiereis kunnen ze zelf niet regelen.”

AAG wijst de lokkertjes zelfs principieel af. ,,Eigenlijk onrechtvaardig”, zegt Leen de Graaf namens de partij. ,,Want vwo-cijfers zeggen niet alles over de talenten van mensen.” Daarnaast kosten de beurzen veel geld, en trekken ze nauwelijks extra studenten naar Delft, weet AAG. ,,Uit een onderzoek van ons blijkt dat vorig jaar slechts één student vanwege de beurzen voor Delft gekozen heeft”, aldus De Graaf.

In totaal 148 eerstejaars studenten krijgen een extra beurs van de TU. Dat is iets minder dan vorig jaar toen 151 bollebozen met de beurs aan de haal gingen. Twee jaar geleden lag het aantal nog veel hoger: 216.