Onderwijs

Opleidingen internationaal vergelijken met Ects

Per 1 september 2003 zullen op de TU Delft de studiepunten berekend worden volgens het European Credit Transfer System. De zwaarte van de vakken wijzigt niet, alleen de berekeningswijze voor de studiepunten.

/strong>

De introductie van het European Credit Transfer System (Ects) is een uitvloeisel van de Bologna Verklaring. Hierin hebben de landen van de Europese Unie afgesproken om hun onderwijs meer op elkaar af te stemmen. Een onderdeel daarvan is het besluit om in de aangesloten landen de studiepunten volgens dezelfde rekenfactor – Ects – te berekenen. Dit maakt het mogelijk om onderling de zwaarte van vakken te vergelijken.

,,De overstap naar Ects is niet meer dan een rekenkundige handeling en lijkt op de omzetting van de gulden naar de euro”, aldus Geerlinge Pessers, beleidsmedewerkster van Onderwijs-, Onderzoek- en Studentenbeleid. ,,Dat was veel werk, maar in feite werd alleen de ene munt door een andere vervangen. Dat geldt ook bij het Ects; van de ene berekening van de studiepunten wordt overgestapt naar een andere. En ook deze omzetting kost natuurlijk tijd en moeite.”

De komst van Ects betekent dat de huidige studiepunten met factor 1,43 moeten worden vermenigvuldigd. Het is een omrekenfactor die voor veel gebroken getallen zorgt en daarom is afgesproken dat er afgerond wordt naar hele getallen. Wel moet uiteindelijk het totaal aantal studiepunten voor een studiejaar op zestig uitkomen. Dit betekent dat er zestig maal 28 studie-uren komen.

Binnen een opleiding moeten de individuele vakken onderling worden afgestemd. In het kader van het Delftse Instellingspakket verzorgen sommige faculteiten serviceonderwijs % zoals wiskunde en mechanica % voor andere faculteiten. Als een faculteit bij de afronding van de studiepunten geen acht slaat op de afronding bij het serviceonderwijs, dan kan de ene faculteit uiteindelijk op 61 studiepunten uitkomen en een ander op 59. Volgens Pessers is het uitleggen van het probleem echter lastiger dan de oplossing ervan. ,,Eerst moet het serviceonderwijs de studiepunten omrekenen en vervolgens kunnen de faculteiten hun afrondingen daarop afstemmen.”

Het is niet de bedoeling dat de overstap naar de Ects wordt gebruikt om de studielast van een vak te herzien. ,,Een dergelijke herziening moet langs de gebruikelijke weg van vak- of curriculumevaluatie worden bewerkstelligd. Uitgangspunt is dat bij de omzetting de zwaarte van de vakken niet wijzigt.”

Vanaf 1 september 2004 is het voor alle Nederlandse universiteiten verplicht om de studiepunten via het Ects te berekenen. Waarom stapt de TU Delft al een jaar eerder hierop over? Pessers: ,,In feite moet het gelijk ingevoerd worden met de Bama-structuur. De TU is in september 2002 al op de Bama overgestapt en er is geen reden om de toepassing van Ects nog langer uit te stellen. Bij de Engelstalige master of science-opleidingen zijn de studiepunten al via de Ects-rekenfactor vastgesteld. Wij breiden het nu uit naar alle bachelors en masters.”

Per 1 september 2003 zullen op de TU Delft de studiepunten berekend worden volgens het European Credit Transfer System. De zwaarte van de vakken wijzigt niet, alleen de berekeningswijze voor de studiepunten.

De introductie van het European Credit Transfer System (Ects) is een uitvloeisel van de Bologna Verklaring. Hierin hebben de landen van de Europese Unie afgesproken om hun onderwijs meer op elkaar af te stemmen. Een onderdeel daarvan is het besluit om in de aangesloten landen de studiepunten volgens dezelfde rekenfactor – Ects – te berekenen. Dit maakt het mogelijk om onderling de zwaarte van vakken te vergelijken.

,,De overstap naar Ects is niet meer dan een rekenkundige handeling en lijkt op de omzetting van de gulden naar de euro”, aldus Geerlinge Pessers, beleidsmedewerkster van Onderwijs-, Onderzoek- en Studentenbeleid. ,,Dat was veel werk, maar in feite werd alleen de ene munt door een andere vervangen. Dat geldt ook bij het Ects; van de ene berekening van de studiepunten wordt overgestapt naar een andere. En ook deze omzetting kost natuurlijk tijd en moeite.”

De komst van Ects betekent dat de huidige studiepunten met factor 1,43 moeten worden vermenigvuldigd. Het is een omrekenfactor die voor veel gebroken getallen zorgt en daarom is afgesproken dat er afgerond wordt naar hele getallen. Wel moet uiteindelijk het totaal aantal studiepunten voor een studiejaar op zestig uitkomen. Dit betekent dat er zestig maal 28 studie-uren komen.

Binnen een opleiding moeten de individuele vakken onderling worden afgestemd. In het kader van het Delftse Instellingspakket verzorgen sommige faculteiten serviceonderwijs % zoals wiskunde en mechanica % voor andere faculteiten. Als een faculteit bij de afronding van de studiepunten geen acht slaat op de afronding bij het serviceonderwijs, dan kan de ene faculteit uiteindelijk op 61 studiepunten uitkomen en een ander op 59. Volgens Pessers is het uitleggen van het probleem echter lastiger dan de oplossing ervan. ,,Eerst moet het serviceonderwijs de studiepunten omrekenen en vervolgens kunnen de faculteiten hun afrondingen daarop afstemmen.”

Het is niet de bedoeling dat de overstap naar de Ects wordt gebruikt om de studielast van een vak te herzien. ,,Een dergelijke herziening moet langs de gebruikelijke weg van vak- of curriculumevaluatie worden bewerkstelligd. Uitgangspunt is dat bij de omzetting de zwaarte van de vakken niet wijzigt.”

Vanaf 1 september 2004 is het voor alle Nederlandse universiteiten verplicht om de studiepunten via het Ects te berekenen. Waarom stapt de TU Delft al een jaar eerder hierop over? Pessers: ,,In feite moet het gelijk ingevoerd worden met de Bama-structuur. De TU is in september 2002 al op de Bama overgestapt en er is geen reden om de toepassing van Ects nog langer uit te stellen. Bij de Engelstalige master of science-opleidingen zijn de studiepunten al via de Ects-rekenfactor vastgesteld. Wij breiden het nu uit naar alle bachelors en masters.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.