Het is de Bijbel voor de student die nog één vakje moet, maar daar niet te veel tijd en vooral niet te veel moeite voor wil doen: de Méér-dan-Konsumentengids, MdKg voor intimi.
Het recept is al jarenlang hetzelfde: studieverenigingen beoordelen een vak, leggen dat oordeel voor aan de docent en vervolgens vat de VSSD studentenoordeel en commentaar van de docent samen in vier handzame boekjes.
Het is de Bijbel voor de student die nog één vakje moet, maar daar niet te veel tijd en vooral niet te veel moeite voor wil doen: de Méér-dan-Konsumentengids, MdKg voor intimi. Het recept is al jarenlang hetzelfde: studieverenigingen beoordelen een vak, leggen dat oordeel voor aan de docent en vervolgens vat de VSSD studentenoordeel en commentaar van de docent samen in vier handzame boekjes.
Alle studieverenigingen doen mee, behalve technische bestuurskunde, industrieel ontwerpen en technische aardwetenschappen. Volgens een woordvoerster van Curius heeft TB een eigen studiegids en ‘een eigen systeem van interne correctie’, dus meedoen aan de MdKg is volgens haar ‘niet zo zinvol’. Bovendien volgen maar weinig studenten van buiten vakken bij TB. Ze vindt het bovendien ‘best wel aanvallend’ als een docent in de MdKg moet lezen hoe slecht zijn vak beoordeeld wordt.
Die mening wordt niet gedeeld door de VSSD, die het bij monde van MdKg-redactielid Renee Wever ‘echt heel jammer’ vindt dat niet alle studieverenigingen meedoen. ,,Ieder jaar moeten we weer eerstejaars TB’ers of IO’ers teleurstellen dat hun faculteit er niet in staat.” Ook valt volgens Wever ‘de aanval’ op de docenten wel mee. ,,Veel docenten bellen op om te vragen of het boekje al uit is. Bovendien lezen alle docenten hun stukje voor het geplaatst wordt. Eén keer vond een docent het oordeel over zijn vak te extreem, maar na het aanbrengen van wat nuances kon hij er toch mee leven. Het is helemaal niet de bedoeling om docenten in het harnas te jagen.”
Er zijn niet alleen problemen met studieverenigingen die niet meedoen, van verenigingen die al jaren meedoen wisselt het aantal beoordeelde vakken. Onderwijscommissarissen zijn het ene jaar actiever dan het andere en ook de inzet van commissies of de grootte van disputen kan variëren.
Ook de beoordeling van een vak kan van jaar tot jaar wisselen. Het dictaat van het vak mt500 van Maritieme Techniek staat in de gids van dit jaar als ‘saai en moeilijk leesbaar’ te boek. Reactie van de docent: ‘De uitspraken over het dictaat staan in schril contrast met het oordeel van andere groepen studenten’ gevolgd door beoordelingen van zijn dictaat teruggaand tot de MdKg van studiejaar ’95/’96.
Docent van het civiele techniek-vak ow2120 heeft een hele andere reactie op klachten van de studenten. Volgens hem is ‘niet de bedoeling dat de introductie leuk is.’ Jammer dat ow2120 een verplicht vak is.
Als je nog een vak moet doen, is het L&R-vak Lr1-18N een aanrader. Prof.dr.ir. Th. van Holten geeft in begrijpelijke taal colleges over het verband tussen trekvogels en zweefvliegtuigen en hij kan heel goed uitleggen dat een Boeing 747 niets anders is dan een ‘opgepompte koolmees’.
Het is de Bijbel voor de student die nog één vakje moet, maar daar niet te veel tijd en vooral niet te veel moeite voor wil doen: de Méér-dan-Konsumentengids, MdKg voor intimi. Het recept is al jarenlang hetzelfde: studieverenigingen beoordelen een vak, leggen dat oordeel voor aan de docent en vervolgens vat de VSSD studentenoordeel en commentaar van de docent samen in vier handzame boekjes.
Alle studieverenigingen doen mee, behalve technische bestuurskunde, industrieel ontwerpen en technische aardwetenschappen. Volgens een woordvoerster van Curius heeft TB een eigen studiegids en ‘een eigen systeem van interne correctie’, dus meedoen aan de MdKg is volgens haar ‘niet zo zinvol’. Bovendien volgen maar weinig studenten van buiten vakken bij TB. Ze vindt het bovendien ‘best wel aanvallend’ als een docent in de MdKg moet lezen hoe slecht zijn vak beoordeeld wordt.
Die mening wordt niet gedeeld door de VSSD, die het bij monde van MdKg-redactielid Renee Wever ‘echt heel jammer’ vindt dat niet alle studieverenigingen meedoen. ,,Ieder jaar moeten we weer eerstejaars TB’ers of IO’ers teleurstellen dat hun faculteit er niet in staat.” Ook valt volgens Wever ‘de aanval’ op de docenten wel mee. ,,Veel docenten bellen op om te vragen of het boekje al uit is. Bovendien lezen alle docenten hun stukje voor het geplaatst wordt. Eén keer vond een docent het oordeel over zijn vak te extreem, maar na het aanbrengen van wat nuances kon hij er toch mee leven. Het is helemaal niet de bedoeling om docenten in het harnas te jagen.”
Er zijn niet alleen problemen met studieverenigingen die niet meedoen, van verenigingen die al jaren meedoen wisselt het aantal beoordeelde vakken. Onderwijscommissarissen zijn het ene jaar actiever dan het andere en ook de inzet van commissies of de grootte van disputen kan variëren.
Ook de beoordeling van een vak kan van jaar tot jaar wisselen. Het dictaat van het vak mt500 van Maritieme Techniek staat in de gids van dit jaar als ‘saai en moeilijk leesbaar’ te boek. Reactie van de docent: ‘De uitspraken over het dictaat staan in schril contrast met het oordeel van andere groepen studenten’ gevolgd door beoordelingen van zijn dictaat teruggaand tot de MdKg van studiejaar ’95/’96.
Docent van het civiele techniek-vak ow2120 heeft een hele andere reactie op klachten van de studenten. Volgens hem is ‘niet de bedoeling dat de introductie leuk is.’ Jammer dat ow2120 een verplicht vak is.
Als je nog een vak moet doen, is het L&R-vak Lr1-18N een aanrader. Prof.dr.ir. Th. van Holten geeft in begrijpelijke taal colleges over het verband tussen trekvogels en zweefvliegtuigen en hij kan heel goed uitleggen dat een Boeing 747 niets anders is dan een ‘opgepompte koolmees’.
Comments are closed.