Opening internationaal academisch jaar

SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan opende vandaag voor het eerst het academisch jaar voor de 15.000 Nederlandse studenten in het buitenland.

Hij sprak de studenten toe in een videoboodschap. Daarin de SER-vorzitter bewondering te hebben voor deze groep studenten en veel van ze te verwachten. Zij zijn de toekomstige werknemers en ondernemers in Nederland “die weten wat er in het buitenland te doen is en zich realiseren dat daar veel kwaliteit te halen en te winnen is”.

Groei
De SER-voorzitter hoopt dat ook toekomstige studenten een studie in het buitenland overwegen, omdat daar ‘excellentie te vinden is die in Nederland vaak veel minder beschikbaar is’. Hij benadrukt dat dit naast persoonlijke groei voor de student ook winst voor Nederland oplevert en hoopt hen terug te zien in Nederland.

De opening van het internationaal academisch jaar is een initiatief van Stichting Nederlandse Wereldwijde Studenten. (NEWS).

De schoolcarrière van een gemiddelde wo’er is per leerjaar goedkoper dan die van een mbo’er die de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) volgt. Dat blijkt uit cijfers van het CBS over het jaar 2007. Een masterstudent doet er vanaf de start van de basisschool 21 jaar over om zijn diploma te halen. Dat kost 142 duizend euro, ofwel 6700 per jaar. Een mbo’er van de bbl is gemiddeld zestien jaar onderweg. Zijn studie kost 130 duizend euro, wat neerkomt op 8300 euro per jaar. Het verschil van 1600 euro wordt onder meer bepaald door de leerroutes op weg naar het diploma. Zo kan een mbo’er eerst speciaal basisonderwijs hebben gehad en/of op het mbo de leerwegondersteunende leerweg hebben doorlopen. Dat zijn beide vanwege de intensieve begeleiding dure onderwijsvormen. Wo’ers volgen over het algemeen na de basisschool vwo, wat goedkoper is.

Hij sprak de studenten toe in een videoboodschap. Daarin de SER-voorzitter bewondering te hebben voor deze groep studenten en veel van ze te verwachten. Zij zijn de toekomstige werknemers en ondernemers in Nederland “die weten wat er in het buitenland te doen is en zich realiseren dat daar veel kwaliteit te halen en te winnen is”.

Groei