De TU heeft als streven om zakelijker en bedrijfsmatiger te werk te gaan. Als onderdeel van deze bedrijfsmatige aanpak wordt momenteel TU breed gefaseerd (eerst bij een aantal proef-faculteiten, later voor de hele TU) BaaN-projects ingevoerd.
Een van de onderdelen van dit pakket is uren-registratie en -budgettering. Met verbazing hebben wij ervaren dat het de bedoeling is om deze uren-registratie en budgettering zelfs voor promovendi door te voeren. Als DIOC-6 promovendi verbonden aan de faculteiten OCP en TNW werden wij onlangs vanuit de faculteit OCP geconfronteerd met de vraag om een urenbudget voor het komende jaar op te maken en maandelijks werktijden te gaan schrijven. Omdat wij het volstrekt oneens zijn met de invoering van deze budgettering en het tijdschrijven en wij hierover aan u een signaal willen afgeven volgen hieronder enige van onze gedachten over dit plan:
Iedere manager weet dat uren-budgettering alleen zinvol is voor óf grote projecten waar veel mensen uit verschillende groepen bij betrokken zijn óf voor mensen die bij veel verschillende projecten tegelijk betrokken zijn. Alleen in dat geval kan zo%n maatregel inzicht geven in de %workload% per project en op die manier als beleidshulpmiddel fungeren. Aangezien promovendi echter grotendeels alleen aan hun project werken, zal uren-schrijven weinig extra informatie verschaffen.
Het is interessant om in te zien dat het urenbudget per definitie gebiast zal zijn. Bij de uren-budgettering voor promovendi gaat men standaard uit van 2080 werkuren per jaar, minus 200 uur vakantiedagen en ADV. In de praktijk gaat voor promovendi die regel doorgaans niet op. Na 4 jaar loopt je contract immers af en dan moet het werk dus af zijn. Een promovendus werkt doorgaans meer dan 40 uur per week en maakt zeker niet al zijn vrije dagen op. Dit blijkt moeilijk te passen op de in te vullen formulieren.
De promovendus zal (als hij de papieren al invult) redelijk willekeurige getallen voor zijn uren-budget gaan invullen. Dit is op zich niet onlogisch. Zelfs als het zin zou hebben om de papieren accuraat in te vullen, ontbreekt de kennis om een project over de termijn van een jaar te plannen. Door het vluchtige karakter van een promotie-onderzoek kan de inhoud en tijdsbesteding immers in zeer korte tijd veranderen.
Al met al worden er TU-breed vele man-maanden verknoeit aan het verkrijgen van een of andere onzinnige statistiek. De persoon die onze data verzamelde heeft bijvoorbeeld anderhalve maand werk besteed om de urenbudgettering van de hele onderzoeksgroep te verzamelen. Het is ons niet duidelijk waarom. Omdat het in de computer moet ? Omdat het in de computer kán ? Gezien het voorgaande zeker niet omdat er over nagedacht is.
Wij vragen ons verder af wat er met de verkregen informatie gaat gebeuren. We kunnen ons voorstellen dat iemand de data op zijn/haar buro krijgt, concludeert dat er hard gewerkt wordt en vervolgens een grote stapel papier in een verborgen kast wegstopt. Op die manier heeft de bureaucratie dan wederom een hoop geld en tijd verslonden. In een andere situatie zullen de nietszeggende getallen daadwerkelijk gebruikt worden om beleid mee te maken. Dit lijkt ons echter voor beleidsvorming een slecht uitgangspunt.
Het punt van dit betoog: we zitten hier op een TECHNISCHE universiteit. Data verzamelen en interpreteren hoortonze tweede natuur te zijn. Nadenken over waarom je een meting gaat uitvoeren, wat je wilt meten, hoe je de meting opzet, wat je als significant gaat beschouwen en wat voor afwijkingen (zowel statistische als structurele) de meting kan gaan opleveren is wat we met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Als hulpmiddel om metingen op te zetten beschikken we over de grootste technische bibliotheek van Europa waar vast wel een boek over ‘design of experiment’ is te vinden. Het zou de kwaliteit van dergelijk grootschalig onderzoek ten goede komen als deze literatuur van te voren geraadpleegd zou worden.
.aut Elco Hollander, Andreas ten Cate
Promovendi aan het Kramers Laboratorium voor Fysische Technologie,
A.tenCate@tnw.tudelft.nl . .
Elco@klft.tn.tudelft.nl . .
tel. 7084 .
De TU heeft als streven om zakelijker en bedrijfsmatiger te werk te gaan. Als onderdeel van deze bedrijfsmatige aanpak wordt momenteel TU breed gefaseerd (eerst bij een aantal proef-faculteiten, later voor de hele TU) BaaN-projects ingevoerd. Een van de onderdelen van dit pakket is uren-registratie en -budgettering. Met verbazing hebben wij ervaren dat het de bedoeling is om deze uren-registratie en budgettering zelfs voor promovendi door te voeren. Als DIOC-6 promovendi verbonden aan de faculteiten OCP en TNW werden wij onlangs vanuit de faculteit OCP geconfronteerd met de vraag om een urenbudget voor het komende jaar op te maken en maandelijks werktijden te gaan schrijven. Omdat wij het volstrekt oneens zijn met de invoering van deze budgettering en het tijdschrijven en wij hierover aan u een signaal willen afgeven volgen hieronder enige van onze gedachten over dit plan:
Iedere manager weet dat uren-budgettering alleen zinvol is voor óf grote projecten waar veel mensen uit verschillende groepen bij betrokken zijn óf voor mensen die bij veel verschillende projecten tegelijk betrokken zijn. Alleen in dat geval kan zo%n maatregel inzicht geven in de %workload% per project en op die manier als beleidshulpmiddel fungeren. Aangezien promovendi echter grotendeels alleen aan hun project werken, zal uren-schrijven weinig extra informatie verschaffen.
Het is interessant om in te zien dat het urenbudget per definitie gebiast zal zijn. Bij de uren-budgettering voor promovendi gaat men standaard uit van 2080 werkuren per jaar, minus 200 uur vakantiedagen en ADV. In de praktijk gaat voor promovendi die regel doorgaans niet op. Na 4 jaar loopt je contract immers af en dan moet het werk dus af zijn. Een promovendus werkt doorgaans meer dan 40 uur per week en maakt zeker niet al zijn vrije dagen op. Dit blijkt moeilijk te passen op de in te vullen formulieren.
De promovendus zal (als hij de papieren al invult) redelijk willekeurige getallen voor zijn uren-budget gaan invullen. Dit is op zich niet onlogisch. Zelfs als het zin zou hebben om de papieren accuraat in te vullen, ontbreekt de kennis om een project over de termijn van een jaar te plannen. Door het vluchtige karakter van een promotie-onderzoek kan de inhoud en tijdsbesteding immers in zeer korte tijd veranderen.
Al met al worden er TU-breed vele man-maanden verknoeit aan het verkrijgen van een of andere onzinnige statistiek. De persoon die onze data verzamelde heeft bijvoorbeeld anderhalve maand werk besteed om de urenbudgettering van de hele onderzoeksgroep te verzamelen. Het is ons niet duidelijk waarom. Omdat het in de computer moet ? Omdat het in de computer kán ? Gezien het voorgaande zeker niet omdat er over nagedacht is.
Wij vragen ons verder af wat er met de verkregen informatie gaat gebeuren. We kunnen ons voorstellen dat iemand de data op zijn/haar buro krijgt, concludeert dat er hard gewerkt wordt en vervolgens een grote stapel papier in een verborgen kast wegstopt. Op die manier heeft de bureaucratie dan wederom een hoop geld en tijd verslonden. In een andere situatie zullen de nietszeggende getallen daadwerkelijk gebruikt worden om beleid mee te maken. Dit lijkt ons echter voor beleidsvorming een slecht uitgangspunt.
Het punt van dit betoog: we zitten hier op een TECHNISCHE universiteit. Data verzamelen en interpreteren hoortonze tweede natuur te zijn. Nadenken over waarom je een meting gaat uitvoeren, wat je wilt meten, hoe je de meting opzet, wat je als significant gaat beschouwen en wat voor afwijkingen (zowel statistische als structurele) de meting kan gaan opleveren is wat we met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Als hulpmiddel om metingen op te zetten beschikken we over de grootste technische bibliotheek van Europa waar vast wel een boek over ‘design of experiment’ is te vinden. Het zou de kwaliteit van dergelijk grootschalig onderzoek ten goede komen als deze literatuur van te voren geraadpleegd zou worden.
.aut Elco Hollander, Andreas ten Cate
Promovendi aan het Kramers Laboratorium voor Fysische Technologie,
A.tenCate@tnw.tudelft.nl . .
Elco@klft.tn.tudelft.nl . .
tel. 7084 .
Comments are closed.