Infoaltaar De service van de TU begint nu direct op het Stationsplein van Delft met actuele route- en reisinformatie. Daar staat sinds kort een ‘InfoStopzuil’, waar reizigers informatie over het openbaar vervoer in de TU-wijk kunnen verkrijgen én een gratis plattegrond.
br />
,,Ik kwam een jaar geleden voor het eerst een infostopzuil tegen op Schiphol. Het is een handig systeem, met een paar keer toetsen heb je een plattegrond met routebeschrijving te pakken. En het is gratis!”, vertelt Désirée Jacobs, medewerker public relations en coördinator van het infostopzuil-project. ,,Naast naamsbekendheid wil de universiteit ook een stuk service voor (buitenlandse) bezoekers en sollicitanten neerzetten. De infozuil kon ons inziens daar een rol inspelen.”
De infostopzuil is een interactief systeem met een eenvoudig keuzemenu. Na een keuze voor Nederlands of Engels kan de gebruiker alle participerende bedrijven en instellingen uit Delft op naam selecteren. Bovendien kan op straatnaam, toeristische attractie of publieke instantie worden gezocht. In 1994 is het systeem door Infostop BV geïntroduceerd en het voorziet nu landelijk al vijftig plekken van route-informatie. Delft sluit hierbij aan.”
De gemeente Delft heeft de eerste infostopzuil die informatie over het openbaar vervoer verstrekt. De reizigers kunnen via het beeldscherm de dienstregeling van de verschillende bussen raadplegen. De zuil bevat drie verschillende plattegronden. De TU heeft een geactualiseerde plattegrond van de TU-wijk aangeleverd, de gemeente een kaart van de binnenstad en er komt nog speciale plattegrond voor bedrijven.
De TU heeft een aparte doorkiesmogelijkheid op het scherm. De aanstaande TU-bezoeker kan de gewenste faculteit, onderzoeksinstituut, laboratorium of onderzoekschool selecteren. De zuil verstrekt in enkele seconden een voorgedrukte fullcolour plattegrond waarop de route met een dikke zwarte lijn wordt aangegeven. Een apart kader bevat informatie over het openbaar vervoer.
Naar verwachting zal de zuil in Delft jaarlijks veertigduizend plattegronden gaan verstrekken. Dit is vergelijkbaar met het station Amsterdam Zuid WTC met 45 duizend plattegronden per jaar.
Er zijn ook uitbreidingsplannen van dit informatiesysteem. ,,Het is wellicht in de toekomst ook mogelijk dat er voor leveranciers infozuilen op de invalswegen naar Delft komen te staan.” Doordat alle infostopzuilen een online verbinding hebben met het hoofdkantoor van Infostop kunnen verkeerswijzigingen of wegwerkzaamheden dagelijks worden doorgevoerd. Infostop beheert vanuit Amsterdam 24 uur per dag de informatie, zodat de gebruikers altijd een routebeschrijving krijgen die ‘up-to-date’ is. Ook verzorgen het bedrijf het onderhoud en bevoorrading van de zuilen.
De infostopzuil staat recht voor de ingang van het stationsgebouw. Hierboven is tevens een eenregelige informatiebalk met rode ledjes te zien. Deze balk presenteert sinds een half jaar allerlei informatie van de TU. Aankondigingen van evenementen, tentoonstellingen en ludieke stellingen van promovendi lopen gestaag in opvallend rood over de balk. Deze informatie wordt verzorgd door Jasper van Kuijk, student industrieel ontwerpen. Voor anderhalve dag per week ondersteunt hij het C&MG als redacteur Nieuwe Media.
Op termijn wordt dit ‘informatiealtaar’ gecompleteerd met twee monitoren, één van de gemeente en één van de TU. Van Kuijk: ,,Hier kan het laatste nieuws van de TU gepresenteerd worden, vergelijkbaar met onze website. Ook biedt het de mogelijkheid om korte filmpjes uit te zenden zoals nu in de aula op de multimediamuur gebeurt.” Terwijl de reizigers op hun bus wachten, kunnen ze alvast wat informatie uit Delft consumeren. Jacobs: ,,Het is alleen jammer dat de infostopzuil een grijze kleur heeft gekregen in plaats van de standaard kleur geel. Hierdoor valt hij nauwelijks op. Dit is op verzoek van de gemeente, zodat de zuil beter in het stationsbeeld past. Gelukkig lopen voetgangers niet zo snel, dus de kans dat de zuil gemist wordt, is erg klein.”
De service van de TU begint nu direct op het Stationsplein van Delft met actuele route- en reisinformatie. Daar staat sinds kort een ‘InfoStopzuil’, waar reizigers informatie over het openbaar vervoer in de TU-wijk kunnen verkrijgen én een gratis plattegrond.
,,Ik kwam een jaar geleden voor het eerst een infostopzuil tegen op Schiphol. Het is een handig systeem, met een paar keer toetsen heb je een plattegrond met routebeschrijving te pakken. En het is gratis!”, vertelt Désirée Jacobs, medewerker public relations en coördinator van het infostopzuil-project. ,,Naast naamsbekendheid wil de universiteit ook een stuk service voor (buitenlandse) bezoekers en sollicitanten neerzetten. De infozuil kon ons inziens daar een rol inspelen.”
De infostopzuil is een interactief systeem met een eenvoudig keuzemenu. Na een keuze voor Nederlands of Engels kan de gebruiker alle participerende bedrijven en instellingen uit Delft op naam selecteren. Bovendien kan op straatnaam, toeristische attractie of publieke instantie worden gezocht. In 1994 is het systeem door Infostop BV geïntroduceerd en het voorziet nu landelijk al vijftig plekken van route-informatie. Delft sluit hierbij aan.”
De gemeente Delft heeft de eerste infostopzuil die informatie over het openbaar vervoer verstrekt. De reizigers kunnen via het beeldscherm de dienstregeling van de verschillende bussen raadplegen. De zuil bevat drie verschillende plattegronden. De TU heeft een geactualiseerde plattegrond van de TU-wijk aangeleverd, de gemeente een kaart van de binnenstad en er komt nog speciale plattegrond voor bedrijven.
De TU heeft een aparte doorkiesmogelijkheid op het scherm. De aanstaande TU-bezoeker kan de gewenste faculteit, onderzoeksinstituut, laboratorium of onderzoekschool selecteren. De zuil verstrekt in enkele seconden een voorgedrukte fullcolour plattegrond waarop de route met een dikke zwarte lijn wordt aangegeven. Een apart kader bevat informatie over het openbaar vervoer.
Naar verwachting zal de zuil in Delft jaarlijks veertigduizend plattegronden gaan verstrekken. Dit is vergelijkbaar met het station Amsterdam Zuid WTC met 45 duizend plattegronden per jaar.
Er zijn ook uitbreidingsplannen van dit informatiesysteem. ,,Het is wellicht in de toekomst ook mogelijk dat er voor leveranciers infozuilen op de invalswegen naar Delft komen te staan.” Doordat alle infostopzuilen een online verbinding hebben met het hoofdkantoor van Infostop kunnen verkeerswijzigingen of wegwerkzaamheden dagelijks worden doorgevoerd. Infostop beheert vanuit Amsterdam 24 uur per dag de informatie, zodat de gebruikers altijd een routebeschrijving krijgen die ‘up-to-date’ is. Ook verzorgen het bedrijf het onderhoud en bevoorrading van de zuilen.
De infostopzuil staat recht voor de ingang van het stationsgebouw. Hierboven is tevens een eenregelige informatiebalk met rode ledjes te zien. Deze balk presenteert sinds een half jaar allerlei informatie van de TU. Aankondigingen van evenementen, tentoonstellingen en ludieke stellingen van promovendi lopen gestaag in opvallend rood over de balk. Deze informatie wordt verzorgd door Jasper van Kuijk, student industrieel ontwerpen. Voor anderhalve dag per week ondersteunt hij het C&MG als redacteur Nieuwe Media.
Op termijn wordt dit ‘informatiealtaar’ gecompleteerd met twee monitoren, één van de gemeente en één van de TU. Van Kuijk: ,,Hier kan het laatste nieuws van de TU gepresenteerd worden, vergelijkbaar met onze website. Ook biedt het de mogelijkheid om korte filmpjes uit te zenden zoals nu in de aula op de multimediamuur gebeurt.” Terwijl de reizigers op hun bus wachten, kunnen ze alvast wat informatie uit Delft consumeren. Jacobs: ,,Het is alleen jammer dat de infostopzuil een grijze kleur heeft gekregen in plaats van de standaard kleur geel. Hierdoor valt hij nauwelijks op. Dit is op verzoek van de gemeente, zodat de zuil beter in het stationsbeeld past. Gelukkig lopen voetgangers niet zo snel, dus de kans dat de zuil gemist wordt, is erg klein.”

Comments are closed.