Onzekerheid troef rond vijfde jaar bèta’s

Een commissie met veel vroegere TU-bestuurders gaat bepalen welke bèta-studies aan de algemene universiteiten zwaar genoeg zijn om een vijfde jaar te verdienen. Dat zorgt voor scheve gezichten.

Als de studies technische bedrijfs- en bestuurskunde en techniek & maatschappij een vijfde jaar willen, moeten ze dat zelf maar betalen. Want van minister Hermans krijgen ze het geld niet. Dat is de uitkomst van het Kamerdebat over het wetsvoorstel dat alle bètastudies, inclusief biologie (en na wat geharrewar ook medische biologie), de ruimte geeft voor een extra jaar. De drie TU’s hadden dit debat aangegrepen voor een intensieve lobby om ook een vijfde jaar binnen te halen voor hun enige ingenieursopleidingen die nog vierjarig zijn. In Delft gaat het daarbij alleen om technische bestuurskunde.

Hermans voelt er echter niets voor. ,,Dit wetsvoorstel voorziet in een extra jaar voor natuurwetenschappelijke opleidingen, niet voor de sector techniek”, hield Hermans de Kamer voor. Hij vindt dat de drie TU’s hun kans hebben gehad in 1995. Toen maakte zijn voorganger Ritzen afspraken over de verlenging van techniekstudies met een jaar. De TU’s hebben inmiddels besloten zelf in de beurs te tasten.

Ondertussen merken de bèta-opleidingen dat zijn hun vijfde jaar ook nog lang niet binnen hebben. Hun vernieuwde studieprogramma’s worden namelijk getoetst door een speciale commissie. En die toetsing kan een veldslag worden. Universiteiten en werkgevers protesteerden deze week tegen de ‘rigide’ eisen van de commissie, die gedomineerd wordt door oud-hoogleraren van de TU Delft.

,,Veel opleidingen hebben de gestelde eisen onderschat”, zei prof.dr. B.P.Th. Veltman, oud-rector in Delft en voormalig cvb-voorzitter in Twente, vorige week desgevraagd. En als voorzitter van de toetsingscommissie voegde hij daaraan toe ,,dat wij zeker niet alle aanvragen voor vijf jaar zullen goedkeuren.”

,,Men is zeer detaillistisch bezig”, vat de Groningse collegevoorzitter prof.dr. E. Bleumink de problemen samen. Zo moet in de onderzoeksvariant van een opleiding tijd besteed worden aan zelfstandig onderzoek. ,,Dat is makkelijk te toetsen”, vindt Bleumink. ,,Maar de commissie vraagt dan om wélk onderzoek het gaat. En dat varieert natuurlijk.”

Ook over de vraag of milieuvakken wel bètavakken zijn, of over het academisch niveau van afzonderlijke programma- onderdelen, dreigt een oeverloze discussie. Bovendien lijkt de rivaliteit tussen algemene en technische universiteiten de kop op te steken. ,,Als de opleidingen voor techniekmanagers volgens de minister in vier jaar kunnen, kan het niet zo zijn dat een bètastudie met een extra jaar vol managementvakken wèl vijf jaar nodig heeft”, meldde Veltman vorige week. Bleumink hoopt dat de brief de commissie tot inkeer zal brengen. Van aanpassing van studieprogramma’s aan de eisen van de commissie kan volgens hem geen sprake zijn.
(HOP/MtW/FS)

(HOP/MtW/FS)