Ontwerpen voor TU-wijk te zien in Stylos-paviljoen

,,Het gaat om het concept”, bekennen de neven Barend en Rem D. Koolhaas eenstemmig. ,,De kans dat het daadwerkelijk wordt uitgevoerd schatten we in op nul.’

‘ Hun plan voor een nieuw ontwerp voor de TU-wijk, waarmee zij onlangs een prijsvraag wonnen, valt samen met de overige inzendingen te bewonderen in het Stylos-paviljoen.

Na veel gesteggel lijkt het er nu op dat de bibliotheek van Mecanoo toch gerealiseerd wordt. Velen zullen dat toejuichen, al was het alleen maar vanwege de troosteloze aanblik die het braakliggende terrein achter de Aula nu biedt. Barend en Rem D. Koolhaas ontlokt het nieuws evenwel een zucht van ergernis. De tweedejaars bouwkunde-studenten zijn een dag voor de officiële opening van de expositie toevallig in het Stylos-paviljoen om te checken hoe hun maquette staat opgesteld en of de verlichting het wel doet.

Die ergernis valt te begrijpen, want in hun stedebouwkundig plan speelt de bibliotheek een belangrijke rol. Als centrale ontmoetingsplaats zou het niet achter de Aula, maar in de oude TU-wijk moeten verrijzen, het gedeelte waar in hun ogen ook de overige sociaal-culturele voorzieningen geconcentreerd moeten worden. En hun ontwerp behelst een combinatie van oud- en nieuwbouw.

Drie dikke zomerweken heeft het duo er voor uitgetrokken om het ontwerp te maken. ,,Toen ik hier kwam studeren had ik een enorme aversie tegen de TU-wijk”, zegt Barend. Waarop Rem D. verklaart dat hij graag naar Amsterdam of Utrecht was gegaan als je daar bouwkunde kon studeren. Toch is het juist die aversie geweest die hun de impuls heeft gegeven om een oplossing te vinden.

En die mag er zijn, vergeleken bij de overige inzendingen. Het merendeel van de inzendingen bestempelt het tweetal als ‘oppoetsmethoden’. Zelf komen ze met een radicale aanpak, zonder dat ze trouwens uitgaan van een tabula rasa. ,,We benutten het bestaande plan”, legt Barend uit, ,,we zien de onbenutte mogelijkheden daarin, want het gebied wordt ongelofelijk inefficiënt gebruikt.”

Opvallend is dat de Mekelweg in hun ontwerp wordt overspannen door een gigantisch platform waaronder zich winkels, bedrijven, een zwembad en zelfs een ijsbaan bevindt. Pretentieus? ,,Nee, beslist niet”, aldus Barend. ,,Het is een grote ingreep, dat wel, maar als je het vergelijkt met Vinex-locaties als de Kop van Zuid in Rotterdam, dan valt het best mee.”

Beiden hopen dat niet alleen studenten maar ook docenten de expositie komen bezichtigen, ,,want die moeten zich toch ook interesseren voor hun werkplek.”

De tentoonstelling is t/m woensdag in het Stylos-paviljoen te bezichtigen.
(M.v.d.L)

Mannus van der Laan

,,Het gaat om het concept”, bekennen de neven Barend en Rem D. Koolhaas eenstemmig. ,,De kans dat het daadwerkelijk wordt uitgevoerd schatten we in op nul.” Hun plan voor een nieuw ontwerp voor de TU-wijk, waarmee zij onlangs een prijsvraag wonnen, valt samen met de overige inzendingen te bewonderen in het Stylos-paviljoen.

De tentoonstelling is t/m woensdag in het Stylos-paviljoen te bezichtigen.
(M.v.d.L)

Mannus van der Laan