Ontwerp een multimediale toepassing voor de mobiele breedband

Umts biedt eveneens talloze mogelijkheden voor avontuurlijke ontwerpers. Daarom hebben T-Mobile en de TU Delft een ontwerpwedstrijd uitgeschreven. Een student % of een groep van drie studenten % mag een idee indienen voor een multimediale toepassing voor de supersnelle umts-verbinding. Voorwaarde is dat de inzending maatschappelijk nuttig en commercieel bruikbaar moet zijn.

Deelnemers kunnen hun ideeën voor 17 oktober indienen. Uit deze inzendingen worden vijf finalisten geselecteerd. Zij werken hun idee verder uit en presenteren dit op 26 november aan een jury. De winnaar hiervan krijgt een MDA (mobile digital assistant) ter waarde van 609 euro en een jaar lang 150 gratis belminuten per maand. (AS)

www.tudelft.nl/ontwerpwedstrijd

Vragen (en het uiteindelijke idee) kun je sturen naar: ontwerpwedstrijd@tudelft.nl

In de TU-wijk werken de TU Delft en T-mobile samen in de umts- proeftuin. Umts is een mobiel communicatienetwerk voor spraak en data. Het is vergelijkbaar met het huidige GSM/gprs-netwerken voor mobiele telefoons. Het grote verschil is echter de brandbreedte. Met umts is datacommunicatie met snelheden boven de honderd kilobit per seconde haalbaar. Hierdoor is person-to-person-videotelefonie mogelijk, evenals het versturen van live streaming video via de mobiele telefoon. Ook kan voor mobiele gebruikers de internetcontent aantrekkelijker worden gemaakt % door het toevoegen van geluid of bewegende beelden – zonder dat het browsen trager verloopt. In de umts-proeftuin proberen onderzoekers deze uiteenlopende opties uit.

www.tudelft.nl/ontwerpwedstrijd