Wetenschap

Ontploffende mobieltjes

Ontploffende mobiele telefoons, ontploffende Breezers: wat heeft de jeugd het toch zwaar tegenwoordig.Een vrouw wordt gebeld op haar Nokia-mobieltje, terwijl ze in een Amsterdamse cd-winkel staat.

Ook het mobieltje van een medewerker van een supermarkt in Hengelo ontplofte onlangs. In Vietnam werd een meisje met brandwonden in het ziekenhuis opgenomen nadat haar telefoon in haar gezicht was ontploft.

,,De voor de hand liggende reden is dat er kortsluiting is ontstaan in de batterij”, zegt dr. Erik Kelder van de sectie anorganische chemie van Technische Natuurwetenschappen (TNW) desgevraagd. Kelder is binnen de sectie verantwoordelijk voor het batterijonderzoek. ,,Kortsluiting kan zowel binnen als buiten de batterij plaatsvinden. Waarschijnlijk ligt de oorzaak voor de ontploffing in Amsterdam aan de buitenkant van de batterij.”

Een batterij bestaat uit een plus- en een minpool. Deze polen zijn in de batterij zelf gescheiden door een fysieke laag. ,,Ik vergelijk deze laag met een stukje filtreerpapier, een poreus, plastic deel waar vloeistof doorheen kan”, vertelt Kelder. ,,Dit voorkomt dat de plus en min direct contact maken.”

Als deze scheiding niet goed is, kunnen de twee polen contact met elkaar maken. ,,Men is vooral bang voor de poeders, die in een soort gesmolten chocoladepasta zitten”, aldus de batterijexpert. ,,Deze pasta, die uit polymeer bestaat, wordt met een mes uitgesmeerd over een stukje plastic folie, een soort huishoudfolie.” De plastic folie moet voorkomen dat er stroom door de batterij gaat lopen. Van deze laag, die tweehonderd micrometer (0,2 millimeter) dik is, worden strips geknipt, die worden opgerold. Tussen de plus en de min zit een stukje opgerold folie. Als deze folie poederdeeltjes loslaat, kunnen de geleidende deeltjes elkaar raken. En als dat gebeurt, kan er stroom doorheen lopen, die vervolgens warmte veroorzaakt. ,,Dan kunnen er dingen gebeuren die je niet wilt. Dat is waarschijnlijk gebeurd met de Nokia-batterijen”, zegt Kelder.

Waarom de ontploffende telefoons alleen van het merk Nokia zijn, kan volgens Kelder komen doordat Nokia de verkeerde batterijen heeft gebruikt. De beveiliging van deze batterijen was waarschijnlijk niet in orde. ,,Ik zeg niet dat Nokia ze zelf aangeschaft heeft, maar verkeerd geleverd heeft gekregen”, benadrukt hij. ,,Telefoonbatterijen hebben als het goed is een beveiliging tegen kortsluiting. Dat is bij deze batterijen blijkbaar niet gebeurd.”

De beveiliging bestaat uit het filtreerpapiertje, dat bestaat uit het materiaal solypoor. ,,Het zijn speculaties, maar het lijkt erop dat deze batterijen niet waren uitgerust met dit materiaal.”

Telefoonproducent Nokia wijt het probleem van de ontploffingen aan het gebruik van niet-originele batterijen. Intussen heeft onderzoek van TNO uitgewezen dat Nokia niet verantwoordelijk is voor het ontploffen van mobiele telefoons van dat merk. De batterijen worden wereldwijd geprefereerd vanwege hun hoge energiedichtheid.

Een vrouw wordt gebeld op haar Nokia-mobieltje, terwijl ze in een Amsterdamse cd-winkel staat. Ze pakt het mobieltje uit haar tas, laat het toestel vallen. Als ze hem opraapt is het toestel uitgegaan en ze zet hem weer aan. De telefoon voelt warm aan en ontploft. Gevolg: brandwonden in haar gezicht en in haar nek.