Onrust op het volkstuintjescomplex

Op het volkstuintjescomplex van de TU Delft is beroering ontstaan, nadat vorige week bekend werd dat voor begin volgend jaar zestig tuintjes verdwenen moeten zijn. Voor augustus 2005 moeten er nog eens twintig weg.

Het ontruimen van de tuintjes moet de komst van tramlijn 19 mogelijk maken. Ter hoogte van de huidige volkstuintjes, middenin het toekomstige bedrijventerrein Technopolis, moet deze een keerlus maken. De tram moet begin 2008 gaan rijden. Volgens de gemeente houdt dat in dat de grond begin 2005 volgestort moet worden met zand, zodat de bodem kan inklinken.

Volgens voorzitter Ben Tetteroo van de tuinvereniging is het een ‘enorme klap’ voor de tuintjeshouders dat ze zo snel moeten vertrekken. “Sommige mensen zitten er al vanaf het begin. Eerst voor de krop sla en het bloemkooltje, nu om sociale redenen. Het is schrijnend als mensen dat kwijtraken.”

De tuinvereniging, onderdeel van personeelsvereniging Prometheus, is op veler verzoek in 1972 opgericht. De TU stelde de benodigde grond gratis ter beschikking. De meeste mensen die nu een tuintje hebben aan de Thijsseweg bij het IRI zijn (oud-)medewerkers van de TU.

De mededeling van de directie Vastgoed dat het voor veel huurders binnenkort is afgelopen, kwam volgens Tetteroo onverwacht. “We wisten dat bedrijventerrein Technopolis zou komen en dat we dan weg zouden moeten. Maar dat duurt nog een hele tijd. Doordat de tram er nu opeens toch komt, moet alles veel sneller.”

De tuinvereniging en Vastgoed zijn het niet eens over de termijn die nu aan de tuintjeshouders wordt gesteld. Dick Gutlich van de directie Vastgoed vindt die redelijk. “We hebben de mensen jaren geleden al geïnformeerd over de komst van een bedrijventerrein. Toen hebben we al de termijn van drie maanden genoemd.”

Maar Tetteroo had het een jaar van te voren willen weten. “Dat hebben we ook altijd gezegd.” En volgens hem kan het inklinken van de grond ten behoeve van de tram ook sneller. Gutlich kent de andere technieken daarvoor, maar vindt de kosten daarvan niet opwegen tegen een paar maanden tijdwinst.

Tetteroo legt zich niet neer bij deze redenering en laat Prometheus nu uitzoeken wie er juridisch gelijk heeft. Mochten de tuinders toch snel moeten vertrekken, dan hoopt hij dat dat netjes kan. “Wat medewerking van Vastgoed of de gemeente in de vorm van een container of iets dergelijks zou fijn zijn, want ik zie ouderen van 85 hun planken ook niet op de fiets vervoeren. En een vergoeding voor het opruimen krijgen ze niet.”

Volgens Gutlich hoeft dat ook niet, omdat de tuinders geld genoeg zouden hebben. “De tuinvereniging heeft de grond gratis mogen gebruiken, maar heeft wel jarenlang geld van de leden geïncasseerd. Ze zouden dus in staat moeten zijn om dit uit eigen middelen te betalen.”

Het is een ‘enorme klap’ voor tuintjeshouders dat ze zo snel moeten vertrekken. “Sommige mensen zitten er al vanaf het begin. Eerst voor de krop sla en het bloemkooltje, nu om sociale redenen.” (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)