Campus

Onmiskenbaar Ruud van Steen

Al jarenlang wordt toneel, dans of film in Delft in juni muzikaal begeleid door twee ensembles van Ruud van Steen. De componist en dirigent heeft zijn beste muziek van de laatste jaren tot één concert verwerkt, dat zaterdag in Mekelweg 10 te horen is.

/strong>

In de Delftse concertagenda zijn ze jaarlijks rond deze tijd terug te vinden: de twee orkesten van Vrije-Akademiedocent Ruud van Steen. Zowel de groep De Laatste Wereld als Stage begeleiden normaal gesproken toneelstukken, films of dansvoorstellingen. Sinds halverwege de jaren negentig, toen de ensembles door componist en dirigent Van Steen werden opgericht.

De apotheose van vijf jaar Ruud van Steen vindt komende zaterdag plaats in TU-cultuurtempel Mekelweg 10. Stage en De Laatste Wereld spelen dan de beste nummers uit hun geschiedenis, alle gecomponeerd door Van Steen. ,,Ik heb er heel veel zin in”, vertelt de componist. ,,Want de bezetting is beter dan ooit en we hebben heel uitgebreid kunnen repeteren.”

Voor Van Steen en zijn 27 mannen en vrouwen wordt het wel even wennen zaterdag: voor het eerst in hun carrière vormen ze nu eens niet de begeleiding, maar staan ze zelf in de schijnwerpers. ,,Normaal staan we altijd in de schaduw van toneelspelers of dansers. Erg leuk dus”, aldus Van Steen.

Maar is zijn muziek daar wel geschikt voor? ,,Sommige nummers niet”, erkent de componist, ,,maar veel andere stukken blijven ook an sich overeind.” Om er een samenhangend geheel van te maken, heeft Van Steen veel nummers moeten bewerken.

De dertien muzikanten van Stage treden zaterdag voor de pauze op, de veertien van De Laatste Wereld erna. Al zijn ze oorspronkelijk uit dezelfde groep voortgekomen, ze spelen inmiddels een heel ander genre. Stage zit in de hoek van pop en jazz, De Laatste Wereld neigt meer naar klassieke muziek.

Daar is dan ook alles mee gezegd, want het is ‘zeker geen klassiek’ in de normale zin van het woord, benadrukt Van Steen. Dat blijkt al uit de samenstelling van De Laatste Wereld: strijkers, fluit en hobo, maar ook een drummer. ,,Het tussengebied van klassieke en lichte muziek”, formuleert Van Steen. ,,Maar het zijn wel allemaal mensen met een klassieke achtergrond.”

Rijkswaterstaat

Die klassieke inslag blijkt ook uit de structuur van de nummers die Van Steen voor De Laatste Wereld schrijft. ,,Pop-jazz is natuurlijk qua vorm veel overzichtelijker dan klassiek, schema’s die zich vaak herhalen: dat vind je dus bij Stage. De muziek voor De Laatste Wereld heb ik veel meer doorgecomponeerd. Daardoor moest dat ensemble ook veel meer instuderen. Maar: dat wil zeker niet zeggen dat de muziek van Stage dus makkelijker is.”

Twee heel verschillende ensembles dus, maar ze geven zaterdag wel samen een concert. De eenheid tussen beide zit ‘m in de componist.Want wie een nummer van Stage of De Laatste Wereld hoort, herkent onmiddellijk de stijl van Van Steen, of het nou om klassiek, pop of jazz gaat. ,,Onmiskenbaar Ruud van Steen, dat krijg ik inderdaad vaak te horen”, erkent de Vrije-Akademiedocent. ,,Maar het vreemde is dat ik dat zelf helemaal niet zo hoor. Ik hoor vooral de verschillen tussen de nummers.”Dat het hoogtepunt van vijf jaar Ruud van Steen in Mekelweg 10 ten gehore wordt gebracht, is geen toeval. Stage en De Laatste Wereld mogen formeel dan ‘burgerensembles’ zijn, veel van de muzikanten zijn (ex) TU-student. Wat die ex-studenten betreft, daarmee is iets vreemds aan de hand, heeft Van Steen de laatste jaren opgemerkt. ,,Veel van hen werken bij Rijkswaterstaat, en dat geldt vreemd genoeg ook voor andere groepen die ik begeleid. Rijkswaterstaat schijnt een heel muzikale overheidsinstelling te zijn.”

Stage en De Laatste Wereld treden zaterdag om 15.00 uur op in cultureel centrum Mekelweg 10. Entree: 15 gulden. Reserveren: 015-2190490 (tussen 18.30 en 20.00) of via e-mail: stage@west.nl.

Al jarenlang wordt toneel, dans of film in Delft in juni muzikaal begeleid door twee ensembles van Ruud van Steen. De componist en dirigent heeft zijn beste muziek van de laatste jaren tot één concert verwerkt, dat zaterdag in Mekelweg 10 te horen is.

In de Delftse concertagenda zijn ze jaarlijks rond deze tijd terug te vinden: de twee orkesten van Vrije-Akademiedocent Ruud van Steen. Zowel de groep De Laatste Wereld als Stage begeleiden normaal gesproken toneelstukken, films of dansvoorstellingen. Sinds halverwege de jaren negentig, toen de ensembles door componist en dirigent Van Steen werden opgericht.

De apotheose van vijf jaar Ruud van Steen vindt komende zaterdag plaats in TU-cultuurtempel Mekelweg 10. Stage en De Laatste Wereld spelen dan de beste nummers uit hun geschiedenis, alle gecomponeerd door Van Steen. ,,Ik heb er heel veel zin in”, vertelt de componist. ,,Want de bezetting is beter dan ooit en we hebben heel uitgebreid kunnen repeteren.”

Voor Van Steen en zijn 27 mannen en vrouwen wordt het wel even wennen zaterdag: voor het eerst in hun carrière vormen ze nu eens niet de begeleiding, maar staan ze zelf in de schijnwerpers. ,,Normaal staan we altijd in de schaduw van toneelspelers of dansers. Erg leuk dus”, aldus Van Steen.

Maar is zijn muziek daar wel geschikt voor? ,,Sommige nummers niet”, erkent de componist, ,,maar veel andere stukken blijven ook an sich overeind.” Om er een samenhangend geheel van te maken, heeft Van Steen veel nummers moeten bewerken.

De dertien muzikanten van Stage treden zaterdag voor de pauze op, de veertien van De Laatste Wereld erna. Al zijn ze oorspronkelijk uit dezelfde groep voortgekomen, ze spelen inmiddels een heel ander genre. Stage zit in de hoek van pop en jazz, De Laatste Wereld neigt meer naar klassieke muziek.

Daar is dan ook alles mee gezegd, want het is ‘zeker geen klassiek’ in de normale zin van het woord, benadrukt Van Steen. Dat blijkt al uit de samenstelling van De Laatste Wereld: strijkers, fluit en hobo, maar ook een drummer. ,,Het tussengebied van klassieke en lichte muziek”, formuleert Van Steen. ,,Maar het zijn wel allemaal mensen met een klassieke achtergrond.”

Rijkswaterstaat

Die klassieke inslag blijkt ook uit de structuur van de nummers die Van Steen voor De Laatste Wereld schrijft. ,,Pop-jazz is natuurlijk qua vorm veel overzichtelijker dan klassiek, schema’s die zich vaak herhalen: dat vind je dus bij Stage. De muziek voor De Laatste Wereld heb ik veel meer doorgecomponeerd. Daardoor moest dat ensemble ook veel meer instuderen. Maar: dat wil zeker niet zeggen dat de muziek van Stage dus makkelijker is.”

Twee heel verschillende ensembles dus, maar ze geven zaterdag wel samen een concert. De eenheid tussen beide zit ‘m in de componist.Want wie een nummer van Stage of De Laatste Wereld hoort, herkent onmiddellijk de stijl van Van Steen, of het nou om klassiek, pop of jazz gaat. ,,Onmiskenbaar Ruud van Steen, dat krijg ik inderdaad vaak te horen”, erkent de Vrije-Akademiedocent. ,,Maar het vreemde is dat ik dat zelf helemaal niet zo hoor. Ik hoor vooral de verschillen tussen de nummers.”Dat het hoogtepunt van vijf jaar Ruud van Steen in Mekelweg 10 ten gehore wordt gebracht, is geen toeval. Stage en De Laatste Wereld mogen formeel dan ‘burgerensembles’ zijn, veel van de muzikanten zijn (ex) TU-student. Wat die ex-studenten betreft, daarmee is iets vreemds aan de hand, heeft Van Steen de laatste jaren opgemerkt. ,,Veel van hen werken bij Rijkswaterstaat, en dat geldt vreemd genoeg ook voor andere groepen die ik begeleid. Rijkswaterstaat schijnt een heel muzikale overheidsinstelling te zijn.”

Stage en De Laatste Wereld treden zaterdag om 15.00 uur op in cultureel centrum Mekelweg 10. Entree: 15 gulden. Reserveren: 015-2190490 (tussen 18.30 en 20.00) of via e-mail: stage@west.nl.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.