Onderzoekgegevens direct toegankelijk

Begin deze week gaven de VSNU, MKB-Nederland en het automatiseringsbedrijf Cap Volmac een demonstratie van hun combisearch-zoeksysteem. Dit houdt in dat met World Wide Web in één actie gegevens over publicaties, onderzoekers of onderzoekprojecten bij meerdere universiteiten kunnen worden opgespoord. Het idee is dat juist ook het midden-en kleinbedrijf, bij een goede opzet van dit systeem, zo snel op het spoor kan komen van bruikbaar onderzoek.

Het gaat nu nog om een proef, waarbij alleen gegevens over onderzoek van de Universiteit Twente en van vijf faculteiten in Nijmegen en Rotterdam zijn opgenomen. Maar de VSNU wil met subsidie van de overheid zorgen dat over een jaar al het universitair onderzoek op deze manier ‘ontsloten’ is. Dat moet haalbaar zijn, omdat men gebruik maakt van gegevens die de universiteiten toch al verzamelen. Vroeger kwamen die in een papieren ‘wetenschappelijk verslag’.

Het zoeksysteem van de VSNU is niet het eerste systeem om in onderzoek te neuzen. Enkele jaren geleden is met steun van minister Ritzen een nationale onderzoek databank (NOD) opgezet die – tegen betaling – via Internet toegankelijk is. Daarin zitten zowel gegevens over universitair als over ander onderzoek. Volgens de VSNU is de NOD niet erg compleet en actueel en bezorgt hij de universiteiten onnodig extra werk. De databank berust namelijk nog op een ‘ouderwetse’ papieren enquête bij vakgroepen en faculteiten, waarvan de formulieren moeten worden overgetikt om de databank te vullen.

Tegelijk verzamelen universiteiten voor hun eigen verslaglegging intern al langs elektronische weg gegevens over hun onderzoek; die zijn accurater en actueler. Het is niet zo heel moeilijk om die eigen onderzoekgegevens via Internet zelf te ontsluiten – en op die manier ook hun bijdrage leveren aan de landelijke databank NOD. Tot verbazing van de VSNU bleken ambtenaren van Ritzen enkele maanden geleden nog niet overtuigd van de voordelen van deze aanpak, die de ‘anarchistische’ eigenschap van Internet benut dat bestanden op verschillende plaatsen in één zoekactie doorzocht kunnen worden. Daarom nam men MKB-Nederland en Cap Volmac in de arm voor een demonstratieproject.

De eerste drie betrokken universiteiten zijn enthousiast. Faculteiten die nog niet aangesloten zijn, staan te dringen om mee te doen. Toch blijft de houding van Ritzen bepalend voor de uitbouw van een landelijk dekkend systeem. Want zolang de minister dat wil, blijven de universiteiten verplicht om door te gaan met het (op papier) leveren van informatie voor de ‘centralistische’ databank NOD. Daarom heeft de VSNU vorige week in een nieuwe brief aan de bewindsman zijn steun gevraagd voor snelle uitbouw van het combisearch-systeem. (HOP/F.S.)

Frank Steenkamp

De VSNU heeft met steun van de organisatie MKB-Nederland een methode laten ontwikkelen om via Internet direct toegang te bieden tot onderzoekgegevens van universiteiten. De vereniging vindt dit efficiënter dan de aanpak van de huidige onderzoekdatabank NOD. Maar minister Ritzen moet nog overtuigd worden.

Frank Steenkamp