Onderzoek commercieel steeds vruchtbaarder

Technologisch onderzoek werpt steeds meer financiële vruchten af.Het gaat goed met het technologisch onderzoek van universiteiten.

Vooral 1995 blijkt een topjaar te zijn: STW investeerde 63,4 miljoen gulden in 87 verschillende onderzoeksprojecten. Dat heeft 27 octrooien opgeleverd. Bovendien blijkt de helft van de projecten steun van het bedrijfsleven te hebben gekregen, of zelfs contracten te hebben gesloten. De opbrengst van het onderzoek bedraagt tot nu toe ongeveer zeven miljoen gulden.

De projecten die in 1990 van start gingen, waren iets minder vruchtbaar. Toch leverde de investering van 53,8 miljoen gulden tot dusverre 12 octrooien, 29 overeenkomsten met het bedrijfsleven en 4,25 miljoen gulden op.

De TU deelde volop in de successen van 1990. Prof.dr.ir Jozef Heijnens onderzoek naar het kweken van biofilms ten behoeve van waterzuivering wordt door het bedrijf Pacques uit Balk inmiddels in twaalf reactoren toegepast. Vervolgonderzoek leverde een mathematisch model op voor de groei van biofilms. Dat model wordt in verschillende andere onderzoeken met succes toegepast.

En de Delftse hoogleraar micromechanica van materialen prof.dri.ir Jan van Mier ontwikkelde een methode om corrosie in gewapende beton te meten. Daarna is hij bij Rijkswaterstaat gaan werken, waar het systeem al een paar keer is gebruikt.

STW legt de laatste jaren meer nadruk op samenwerking met het bedrijfsleven. De stichting zag zich vorig jaar door bezuinigingen gedwongen subsidies van bedrijven als voorwaarde te stellen bij aanvragen voor onderzoeksgeld. Moederorganisatie NWO van STW draaide de geldkraan gedeeltelijk dicht toen minister Hermans een door Ritzen beloofde budgetverhoging schrapte.

Technologisch onderzoek werpt steeds meer financiële vruchten af.

Het gaat goed met het technologisch onderzoek van universiteiten. Dat blijkt uit het jaarlijkse ‘utilisatierapport’ van technologiestichting STW. Deze stichting (een dochter van NWO) verdeelt het overheidsgeld voor technologisch onderzoek over de Nederlandse universiteiten. Het onderzoek moet fundamenteel zijn, maar tegelijkertijd gericht op toepassingen. STW bekijkt jaarlijks hoe het de onderzoeksprojecten van vijf en tien jaar geleden is vergaan.