‘Onderwijs na dertigste geen taak voor overheid’

Studenten ouder dan dertig jaar gaan fors betalen voor hun studie: hogere collegegelden en geen studiefinanciering. Minister Hermans overweegt hogescholen en universiteiten geen vergoeding meer te geven voor studenten ouder dan dertig.

De kamerfracties gingen nauwelijks in op dit nieuwe idee van Hermans. Wel hikten zij aan tegen de leeftijdsgrens voor de studiefinanciering. Nu ligt die op 27 jaar en Hermans wil die verhogen tot dertig.

Wie ouder is dan dertig, maar toch nog wil studeren, wordt door het hoge collegegeld flink op kosten gejaagd. Maar volgens Hermans is dat goed te verdedigen. ,,De overheid is nu eenmaal niet eindeloos verantwoordelijk.”

Met name de PvdA houdt liever vast aan de afspraak uit het regeerakkoord. Iedereen die voor zijn zesentwintigste aan een studie begint, houdt dan zijn hele studie recht op studiebeurs en -lening. Maar Hermans leek meer te voelen voor een idee van GroenLinks: geef studenten na hun dertigste nog vier jaar recht op lenen. ,,Dat kost niets”, zei Hermans na afloop van het Kamerdebat.

De leeftijdsgrens was de enige twistappel in het debat over de studiefinancieringsplannen van Hermans. Die plannen houden in dat studenten per maand kunnen beslissen of ze hun basisbeurs willen opnemen en dat ze er tien jaar over mogen doen om hun diploma te halen. Voor de grote lijn van deze voorstellen kreeg Hermans van alle fracties lof. Hermans wil de nieuwe regels in het studiejaar 2000/2001 invoeren.

Minister Hermans overweegt hogescholen en universiteiten geen vergoeding meer te geven voor studenten ouder dan dertig. Dit bleek tijdens een debat in de Tweede Kamer. Het is niet de bedoeling dat universiteiten en hogescholen geld inschieten bij dit plannetje, lichtte Hermans toe. Zij kunnen de kosten van hun onderwijs aan oudere studenten doorberekenen door hen een hoog collegegeld in rekening te brengen.