‘Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn’

Voormalig TU-student Eleana Vallianatos zet zich met Student Onbeperkt in voor studenten met een functiebeperking. “Het platform is een stap richting inclusief onderwijs.”

Eleana Vallianatos: "Student Onbeperkt is een belangrijke stap richting meer inclusief onderwijs, want onderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen." (Foto: Adam Klugkist)

“Onder een functiebeperking verstaan we alle aandoeningen die jou in het dagelijks leven belemmeren in je functioneren. Denk aan neurodiverse beperkingen zoals ADD, ADHD, autisme of dyslexie, maar ook slechtziendheid, blind zijn, slechthorend zijn, doofheid, chronische ziektes, motorische beperkingen en mentale gezondheidsproblemen.

Student Onbeperkt brengt TU-studenten met een functiebeperking met elkaar in contact, adviseert de universiteit over het beleid rondom studeren met een functiebeperking en geeft voorlichting aan studenten en docenten. Het platform is er echt voor de studenten. Het is een veilige plek waar je over de moeilijkheden van studeren met een functiebeperking kunt praten zonder dat het voelt als aanstellerij.

Er is bijvoorbeeld een Whatsapp-groep waarin mensen vragen stellen of advies inwinnen, maar er is ook een groep om gewoon te kletsen. Ook studeren we regelmatig samen op de campus. Voor de mensen die liever thuis studeren is er een Discord (een online communicatieplatform, red.). Op dit moment heeft Student Onbeperkt 150 leden van wie er 50 echt actief zijn.

‘Het platform is een belangrijke stap richting meer inclusief onderwijs’

Student Onbeperkt wil dat iedere student met een functiebeperking zich thuis voelt op de TU en volwaardig kan deelnemen. Het platform is een belangrijke stap richting meer inclusief onderwijs, want onderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen. Het mag in deze tijd niet zo zijn dat studenten met een functiebeperking het gevoel hebben dat ze iets niet kunnen, want vaak kunnen ze met een kleine aanpassing juist heel veel.

Dat Student Onbeperkt steeds meer zichtbaarheid en invloed heeft binnen de TU doet me daarom goed. Het platform heeft nauw contact met de studentenraad. Zij bespreken de zorgen van de leden met het college van bestuur. Zo levert Student Onbeperkt proactief input over de dingen waar zij tegenaan lopen en belangrijk vinden.

Maar invloed op kleine schaal is ook waardevol. Via het platform helpen we studenten met bijvoorbeeld het aanvragen van bsa-uitstel of leggen we uit hoe zij bijvoorbeeld extra toetstijd kunnen aanvragen. Ik leer er zelf ook van. Bijvoorbeeld over andere functiebeperkingen en welke problemen die met zich meebrengen. Uiteindelijk worstelt iedereen met dezelfde dingen. We worstelen allemaal met energiemanagement en het verwerken van prikkels. Dankzij Student Onbeperkt leer je ook de sterke kanten van je functiebeperking inzien. Het is fijn om een plek te hebben waar je makkelijk over die struggles kunt praten. Wat dat betreft is Student Onbeperkt echt een grote familie.

Zelf heb ik ADHD. Ik denk snel en ben een beetje chaotisch. Soms heb ik moeite om mijn aandacht erbij te houden. Ik moet altijd meer geven en harder werken, vooral met theoretische vakken. Na een paar jaar op de TU ben ik onlangs overgestapt naar het hbo. Ik studeer nu industrieel productontwerpen op de Haagse Hogeschool. Ik merk dat praktijkonderwijs veel beter bij mij past. Ik heb weer plezier in studeren.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl