Octrooien via Internet toegankelijk

Wetenschappers van de drie TU’s en Wageningen kunnen binnenkort via Internet wereldwijd naar octrooien zoeken. Wetenschappers die willen weten of hun briljante idee toevallig al in iemand anders’ brein is opgedoken, hoeven vanaf 1 januari niet meer naar het Bureau voor de Industriële Eigendom in Rijswijk.

Alle Nederlanders mogen van het nieuwe systeem gebruik maken, maar dan moeten ze wel naar Rijswijk komen. Alleen medewerkers van een klein aantal instellingen hoeven vanaf volgend jaar de deur niet meer uit. Zij krijgen een wachtwoord waarmee ze zelf op Internet kunnen zoeken.

De drie technische universiteiten en de landbouwuniversiteit Wageningen mogen vanaf het eind van dit jaar ’thuis’ van het OIO-systeem gebruik maken. De andere universiteiten moeten daar voorlopig nog op wachten. Ook de Hanzehogeschool in Groningen en de Hogeschool IJsselland in Deventer kunnen vanuit de luie stoel naar octrooien zoeken, terwijl de Haagse Hogeschool nu al gebruik maakt van het zoeksysteem. Dat komt omdat zij aan eerdere proef-projecten deelnamen.

De TU’s hebben voorrang boven de andere universiteiten omdat zij het vaakst octrooien aanvragen. De TU Delft was vorig jaar koploper van alle onderwijsinstellingen met dertien octrooien. Er is nog een reden waarom de TU’s al in een vroeg stadium toegang krijgen tot het systeem. Octrooipublicaties geven een goed beeld van de actuele stand van de technologische kennis. Daarom hebben ook afstudeerders baat bij het Internet- zoeksysteem. ,,Te vaak stoppen studenten veel tijd in het uitontwikkelen van ideeën die al in octrooien bekend zijn”, zegt David Harry, docent aan de Haagse Hogeschool.

Wetenschappers die willen weten of hun briljante idee toevallig al in iemand anders’ brein is opgedoken, hoeven vanaf 1 januari niet meer naar het Bureau voor de Industriële Eigendom in Rijswijk. Het nieuwe OIO-systeem (Octrooi Informatie Online), dat het bureau op 1 oktober in werking stelde, zoekt op een trefwoord wereldwijd acht miljoen octrooipublicaties af. Die informatie stond tot voor kort op vijfduizend verschillende cd-roms.