Noviteiten en vernuft op IO-tentoonstelling

,,In fact, anyone can be a designer. If you’ve got brains and know how to use them”, zegt Gijs Ockeloen van DOK Product Designers. ,,Although we can’t determine exactly where education plays a part, we know that it subconsiously aids in designing.

Ockeloen is één van de zestien afgestudeerde ontwerpers die in de expositieruimte op een computerscherm hun licht laten schijnen op het vak en het onderwijs. Het nut van onderwijs valt moeilijk te meten, vandaar dat de meesten een slag om de arm houden of een open deur intrappen. ,,The quality of the education depends on the quality of the tutor”, meent Sylvester Draaijer.

De internationale visitatiecommissie waarvoor deze tentoonstelling is ingericht, vandaar dat de voertaal Engels is, heeft er deze week ongetwijfeld kennis van genomen. Dat zullen ze gedaan hebben van de gebruiksgoederen die voor de gelegenheid in schilderijlijsten zijn gevat. De vernuftige Rotrax-schaats van Diederik Hol is een van de geselecteerde ontwerpen, evenals de prachtige rode elektrische gitaar van Rudo Enserink en een in hoogte verstelbare stoel voor musici van Norbert van Haaster.

Roland Ortt belicht weer een heel andere kant van het vak, want hij deed onderzoek naar de marktacceptatie van de videotelefoon. Twintig jaar geleden werd voorspeld dat deze noviteit in de jaren tachtig op grote schaal verspreid zou worden, maar daar is tot nu toe helemaal niets van terecht gekomen. Volgens Ortt maken telezorg, televermaak en het gebruik van het apparaat door slechthorenden echter een kans om binnen vijf à tien jaar geaccepteerd te worden.

Uitgebreid onderzoek deed ook Mieko Kusano voor zijn ‘personal computer for girls’. Het blijkt dat vooral jongens aan het computerscherm zitten gekluisterd, dus daarom verkende hij de markt voor meisjes in de leeftijdsgroep van zeven tot twaalf jaar.

Willeke Thoen van Innovation Centre in Den Haag ventileert openlijk kritiek op de faculteit waarmee ze de internationale visitatiecommissie ongetwijfeld op een spoor heeft gezet. ,,I think industry generates a lot of research questions but that the faculty is not really sensitive to these questions…”.

De tentoonstelling ‘Science of Innovative Design’ is nog t/m 19 dec. te bezichtigen in het faculteitsgebouw van Industrieel Ontwerpen.
(M.v.d.L)

Mannus van der Laan

Onder de titel ‘Science of Innovative Design’ heeft de faculteit Industrieel Ontwerpen een tentoonstelling ingericht met een selectie van onderwijs- en onderzoeksresultaten. Niet alleen eindprodukten worden getoond, maar ook de achterliggende ideeën, de maatschappelijke context en het nut van onderwijs komen aan bod.

(M.v.d.L)

Mannus van der Laan