Nooit meer Windows

Vier TU-studenten surfen met hun kersverse bedrijfje Linvision mee op de plotselinge golf van aandacht voor het besturingssysteem Linux.

Het was al jaren een goed gebruik onder pc-gebruikers om te klagen over Windows. Frusterend genoeg waren er weinig alternatieven voorhanden, totdat Linux verscheen. Linux is een besturingssysteem dat door een Finse programmeur, Linus Torvalds, werd ontwikkeld en via het internet gratis wordt verspreid. Hoewel de grote media – en met hen Jan de pc-gebruiker – Linux pas kort geleden ontdekten, is het besturingssysteem onder computerfanaten al jarenlang populair.

Tot deze Linux-adepten van het eerste uur behoren de TU-studenten Gerben Roest (natuurkunde), Martijn Brizee, Jorrit Folmer (elektrotechniek) en Geerten Schram (werktuigbouw). Tijdens hun werk bij het studenten-detacheringsbureau Operator Group Delft, vatten ze het idee op om hun Linux-expertise met een eigen bedrijf te gelde te maken. Nog geen twee maanden later konden de vier zich eigenaar noemen van het bedrijfje Linvision. Roest: ,,Het is een vennootschap onder firma geworden, want voor een B.V. moesten we veertigduizend gulden op tafel kunnen leggen. Dat komt nog wel. Voorlopig delen we simpelweg het werk en de inkomsten.” Brizee vult hem aan: ,,Die inkomsten steken we nu nog meteen in het bedrijf.”

Het viertal heeft sinds februari ook een eigen bedrijfsruimte: een kamer van vijf bij vijf in het Bedrijfs Technologisch Centrum, een barak voor het TNO-complex aan de Schoemakerstraat. Daar delen ze met enkele andere startende bedrijfjes een koffiekamer en een secretaresse. Het kantoor van Linvision oogt nog kaal: twee bureaus vol pc’s, een rek met Linux-handleidingen en losse computeronderdelen en een artikel over Linux uit de Volkskrant aan de wand.
Clusteren

De vier hebben hun eerste twee opdrachten binnengehaald via persoonlijke contacten. De eerste klant was Rnd, zelf ook een jong bedrijfje. Folmer: ,,Ze hadden daar een Windows NT-server die niet goed werkte. Wij installeren voor hen een Linux-server en een firewall, een soort afscherming tussen het interne bedrijfsnetwerk en het internet.” De tweede opdracht kwam van het Kramerslaboratorium van de TU. Roest: ,,Twee aio’s daar hebben voor hun stromingssimulaties brute rekenkracht nodig. Bij de Nasa heeft men ooit met een Linux-besturingssysteem van een aantal losse computers één supercomputer gemaakt. Zoiets wilden die aio’s ook, maar ze hadden geen tijd om zelf uit te zoeken hoe dat moet. Dat doen wij dus.”

Volgens Roest is het clusteren van de computers op het Kramerslab met behulp van Linux echt pionierswerk. Op bescheidener schaal wordt Linux wel al volop gebruikt op en rond de TU. De vier vennoten kennen op hun vakgroepen genoeg computerfreaks die met het besturingssysteem werken. Brizee: ,,Linux wordt vooral gebruikt als server, ook instudentenhuizen. Een desktop Linux-omgeving, als vervanging van Windows dus, is pas sinds kort beschikbaar. Daarmee komt Linux pas echt uit het hobby-circuit.”

Voor de vier is Linux in ieder geval geen hobby meer. Het is een voltijdse baan geworden. Roest: ,,We hebben in de contracten staan dat iedereen tijd vrij mag maken voor studie, maar op het moment werken we van negen uur ’s morgens tot twee uur ’s nachts. Tussendoor eten we in de Aula.” ,,Die is op zaterdag dicht; dan eten we pizza”, vult Schram aan. Brizee: ,,De eerste keer dat we ’s nachts naar huis gingen was het hek van het TNO-complex dicht. De portier stond wel raar te kijken toen we bij hem aanklopten. Nu kent hij ons. Heeft hij tenminste wat aanspraak ’s nachts.”

Clusteren