Nobel bijna failliet

Studentencafé Nobel heeft de deuren moeten sluiten vanwege huurschulden. Studentencafé Nobel heeft de deuren moeten sluiten vanwege huurschulden.De stichting Staminee, exploitant van studentencafé Nobel, is op de rand van het faillissement beland.

De brouwer heeft het bedrag al betaald aan de eigenaar, maar heeft er weinig aan Staminee failliet te laten verklaren, omdat het geld daarmee niet terug komt. Het bestuur is nog in gesprek met de brouwer om tot een regeling te komen. Het pand van Nobel aan de Burgwal is inmiddels gesloten. De stamgasten bivakkeren voorlopig op de zolder van de Koornbeurs en zijn naarstig op zoek naar een nieuw, goedkoper pand om het café voort te zetten.

Studentencafé Nobel heeft de deuren moeten sluiten vanwege huurschulden.

De stichting Staminee, exploitant van studentencafé Nobel, is op de rand van het faillissement beland. Onlangs deed een onafhankelijke commissie uitspraak in een al lang slepende huurzaak tussen de eigenaar van het pand en brouwerij Interbrew, waarvan Staminee het pand huurt. ,,De eigenaar wilde de huur verviervoudigen tot 80.000 gulden per jaar”, legt bestuurslid en elektrostudente Annette Zwiers uit. ,,Een onafhankelijke commissie heeft nu vastgesteld dat die huur redelijk is en met terugwerkende vanaf 1996 betaald moet worden. Dus zitten we nu met een schuld van 160.000 gulden.”