Onderwijs

In Nipo-enquête moeten docenten het ontgelden

Delftse studenten zijn niet erg tevreden over het onderwijs, maar de TU gaat vooruit. Het studententevredenheidsonderzoek dat de TU heeft laten uitvoeren door Nipo vertoont veel klachten over het onderwijs en de docenten.

Er is wel sprake van een duidelijke verbetering ten opzichte van een jaar geleden, en in vergelijking met de TU’s van Eindhoven en Twente.

Delftse studenten zijn redelijk positief in hun algemene oordeel over de TU (cijfer: 7,2) en hun eigen opleiding. Als er onderdelen worden bevraagd stijgt het aantal klachten. De organisatie en communicatie aan de TU krijgt een onvoldoende. Het onderwijs krijgt een matige 6,5 maar het relatieve belang dat studenten hieraan hechten is groot.

Vooral de docenten moeten het ontgelden in het rapport. Ze scholen hun studenten niet kritisch genoeg, brengen hen onvoldoende wetenschappelijke nieuwsgierigheid bij en geven slechte hoorcolleges. Studenten missen vaak een koppeling naar de praktijk, terwijl ze dat juist belangrijk vinden. Er is wel vertrouwen in de deskundigheid van de docenten, maar het schort vaak aan de didactische kwaliteiten om dat over te brengen. De syllabi die behandeld worden zijn vaak niet meer dan ‘bundels onduidelijke kopieën’.

Met name de opleiding bouwkunde scoort in veel opzichten slecht. Het meest kritisch zijn de studenten over de termijn waarop tentamens worden nagekeken. Dat is opvallend, want begin dit jaar berispte de ombudsman de opleiding nog op dit punt. De decaan beloofde toen snel beterschap en dreigde zelfs met personele maatregelen. Wel tevreden zijn de studenten over de aansluiting van de tentamens op het studiemateriaal en de colleges.

De verschillen met de TU’s van Eindhoven en Twente zijn kleiner geworden. Delft staat nog wel op de derde plaats, maar de onderzochte opleidingen (bouwkunde, werktuigbouw en elektrotechniek) kregen alledrie een hogere waardering dan een jaar geleden. Het Nipo durft zelfs te spreken van een ‘stijgende trend’.

Het studententevredenheidsonderzoek dat de TU heeft laten uitvoeren door Nipo vertoont veel klachten over het onderwijs en de docenten. Er is wel sprake van een duidelijke verbetering ten opzichte van een jaar geleden, en in vergelijking met de TU’s van Eindhoven en Twente.

Delftse studenten zijn redelijk positief in hun algemene oordeel over de TU (cijfer: 7,2) en hun eigen opleiding. Als er onderdelen worden bevraagd stijgt het aantal klachten. De organisatie en communicatie aan de TU krijgt een onvoldoende. Het onderwijs krijgt een matige 6,5 maar het relatieve belang dat studenten hieraan hechten is groot.

Vooral de docenten moeten het ontgelden in het rapport. Ze scholen hun studenten niet kritisch genoeg, brengen hen onvoldoende wetenschappelijke nieuwsgierigheid bij en geven slechte hoorcolleges. Studenten missen vaak een koppeling naar de praktijk, terwijl ze dat juist belangrijk vinden. Er is wel vertrouwen in de deskundigheid van de docenten, maar het schort vaak aan de didactische kwaliteiten om dat over te brengen. De syllabi die behandeld worden zijn vaak niet meer dan ‘bundels onduidelijke kopieën’.

Met name de opleiding bouwkunde scoort in veel opzichten slecht. Het meest kritisch zijn de studenten over de termijn waarop tentamens worden nagekeken. Dat is opvallend, want begin dit jaar berispte de ombudsman de opleiding nog op dit punt. De decaan beloofde toen snel beterschap en dreigde zelfs met personele maatregelen. Wel tevreden zijn de studenten over de aansluiting van de tentamens op het studiemateriaal en de colleges.

De verschillen met de TU’s van Eindhoven en Twente zijn kleiner geworden. Delft staat nog wel op de derde plaats, maar de onderzochte opleidingen (bouwkunde, werktuigbouw en elektrotechniek) kregen alledrie een hogere waardering dan een jaar geleden. Het Nipo durft zelfs te spreken van een ‘stijgende trend’.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.