Nieuwe studentenpartij opgericht

Naast Aag en Oras doet straks ook de nieuwe studentenpartij Project Blauw mee aan de verkiezingen. De nieuwe partij werd deze week opgericht. Lijsttrekker is student technische bestuurskunde Michel Schut.

De nieuwe lijsttrekker zit op dit moment in de facultaire studentenraad van Techniek, Bestuur en Management en is actief bij de VSSD. Hij wil in de centrale studentenraad meer nadruk leggen op eigen initiatief. ,,Ik krijg wel eens de indruk dat Aag en Oras alleen maar reageren op wat uit het college komt. Project Blauw neemt zelf meer initiatief, en laat zich niet afschepen met reacties als ‘werk dat maar eens verder uit’. Dat kost te veel tijd, en bovendien is dat een taak van de staf van het college.”

Volgens Schut zijn Aag en Oras al op de hoogte van de oprichting van Project Blauw. ,,Bij Aag waren ze geloof ik niet onverdeeld positief. Misschien dat ze ons als concurrent zien. Dat is niet helemaal terecht. We varen een eigen koers en kunnen linkser zijn dan Aag, maar ook rechtser dan Oras.”

De nieuwe partij koos voor de kleur blauw omdat rood, geel en groen al in gebruik zijn bij de andere partijen. ,,Daarnaast is blauw de kleur van de TU. En sommigen vinden het een liberale kleur.”

Als Schut gekozen wordt in de studentenraad, ontvangt hij daarvoor geen bestuursbeurs. Die krijgt hij dit jaar namelijk al voor zijn raadswerk bij TBM. Ook de verkiezingscampagne van Project Blauw wordt voorlopig uit eigen zak betaald.

De nieuwe partij werd deze week opgericht. Lijsttrekker is student technische bestuurskunde Michel Schut. Hij hoopt met Project Blauw een van de tien zetels in de studentenraad te bezetten. Belangrijke verkiezingsitems zijn kamergarantie, een goed uitwisselingsprogramma en een uniform systeem voor tentamenaanmelding en uitslagen. Schut wil tien kandidaten op de lijst hebben voor de verkiezingen voor de studentenraad op 27 mei.