Opinie

Nieuwe rector

Algemeen bekend is dat de raad van toezicht van plan is om na voorzitter De Voogd ook rector Wakker te vervangen in het college van bestuur. Het is gebruikelijk en volgens de verwachting dat dit gebeurt tijdens de diesviering op 11 januari 2002.

br />
Maar: omdat de naam van de rector magnificus designatus (nieuwe rector) nu nog niet bekend is, kan deze persoon niet op 11 januari in functie treden. De naam van de rector moet namelijk zes maanden voor de infunctietreding openbaar zijn. De nieuwe rector kan dan namelijk goed worden ingewerkt en in deze termijn kan ook de universitaire gemeenschap wennen aan haar nieuwe boegbeeld.

De verwachting is dan ook dat Wakker nog een jaar langer als rector zal blijven functioneren. Voordeel hiervan is dat het beleid van de universiteit verzekerd blijft van continuïteit. Deze continuïteit was in gevaar gekomen door het op korte termijn wisselen van de verschillende leden van het college. Ook bestaat er nu voldoende tijd om te zoeken naar een geschikte kandidaat voor de opvolging van Wakker.

Vreemd blijft het natuurlijk dat dit nieuws nog niet algemeen bekend was op de universiteit en dat iedereen nog steeds een nieuwe rector verwacht. De procedure voor de benoeming van een nieuwe rector (BBR bijlage 1) omschrijft echter zonder twijfel hoe dit moet gebeuren. De raad van toezicht moet hierop toezien en het college van bestuur moet dit uitvoeren. Het kan toch niet zijn dat zij onvoldoende op de hoogte zijn van de reglementen?

.aut Michel Schut, ex-studentenraadlid

.aut Michel Schut, ex-studentenraadlid