Nieuwe eenmansfractie in or

Dick Hoeneveld, die als zelfstandige lijst meedeed aan de verkiezingen voor de ondernemingsraad deze week, heeft 127 stemmen gekregen. Daarmee heeft hij zijn zetel ruim verdiend. Dat is ten koste gegaan van Democratisch Beleid.

De fractie van Democratisch Beleid had afgelopen termijn 9 zetels, maar moet nu met 8 verder. ABVAKABO FNV en CMHF/AC-HOP behouden hun aantal zetels, respectievelijk 8 en 4. 43,1 Procent van de 4990 stemgerechtigde TU-medewerkers bracht zijn stem uit (dat zijn 2152 stemmen). Drie jaar geleden, bij de vorige or-verkiezingen, was dat nog 34,9 procent.

Die stijging lijkt verband te houden met het elektronisch stemmen. Dat kan nu voor de derde maal en sindsdien stijgen de opkomstpercentages. Met de toename van de opkomst is ook het aantal blanco stemmen, vaak gezien als proteststemmen, toegenomen. In 2005 waren dat er 5, in 2008 52 en nu 129.

Tegelijk met de or waren er verkiezingen voor vier ‘lokale ondernemingsraden’, de onderdeelcommissies (odc’s). Voor de overige zes odc’s waren geen verkiezingen mogelijk, omdat zich daarvoor onvoldoende kandidaten hadden aangemeld.

De opkomstpercentages voor de odc-verkiezingen blijken soms fors hoger dan voor de or, vooral bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). Daar bracht 74,8 procent van de medewerkers zijn stem uit. De opkomst bij verkiezing voor de odc van Bouwkunde bedroeg  47,1 procent. Bij de faculteit 3mE (Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen) lag de opkomst op 51,2 procent.

Waarschijnlijk voor het laatst was er deze week een verkiezing voor de odc van onderzoeksinstituut OTB. Het instituut moet in juni 2012 onder de vleugels van de faculteit Bouwkunde gaan vallen. 65,1 procent van de OTB-ers bracht zijn stem uit.

Nieuwe or-fractie hoopt kiezers te trekken

Hieronder de mensen die in de ondernemingsraad komen te zitten:

Lijst 1 ABVA KABO FNV

4. Dr.ir. G.C.J. Bart

Lijst 4 Zelfstandig

1. Drs.ing. D. Hoeneveld

Hieronder de mensen die in de vier genoemde onderdeelcommissies plaatsnemen:

Bouwkunde

2. Dr. J.S.C.M. Hoekstra

3. Ir. H.W. de Wolff

4. H. Ledoux

De Peking University, de Harbin Institute of Technology en de Tsinghua University: allemaal hebben ze vestigingen in de stad Shenzhen in Zuidoost-China. En straks wellicht ook de TU. Tijdens een congres over ecocities, eerder deze maand in Shenzhen, vertelde universitair hoofddocent Martin de Jong (TBM) dat zijn onderzoeksgroep Next generation Infrastructures onderzoekt of het voor de TU interessant is om een vestiging te openen in een internationale campus in een nog te bouwen duurzame stad (ecocity) aan de rand van de metropool. De Jong en zijn collega’s denken mee over de inrichting van deze nieuwe stad. Volgens De Jong kan de stad alleen een succes worden als er een internationale campus komt. Op de foto staat de campus van de Peking University Shenzhen Graduate School.