Nieuw toponderzoek niet versneld aangewezen

Nieuwe toponderzoekscholen worden waarschijnlijk pas in het jaar 2002 aangewezen. Nadat zes onderzoeksgroepen uit de bèta-hoek dit voorjaar miljoenen hadden gekregen om een ’toponderzoekschool’ te vormen, had minister Ritzen aangekondigd in 2000 een tweede ronde te willen houden, en niet in 2002, zoals aanvankelijk de bedoeling was.

De vereniging van universiteiten, de VSNU, voelt echter niets voor een versnelde procedure. ,,Het alfa- en gamma-onderzoek is daar nog niet klaar voor”, zegt een beleidsmedewerker. ,,Bij een versnelling zullen ze waarschijnlijk opnieuw buiten de boot vallen.”

NWO, de onderzoeksorganisatie die de selectie van toponderzoek namens de minister uitvoert, is dezelfde mening toegedaan. Minister Hermans zal VSNU en NWO waarschijnlijk volgen, hoewel de beslissing pas in januari valt.

NWO wil overigens binnenkort met Hermans praten over de vraag wat er moet gebeuren nu de zogeheten ‘overheveling’ van de baan is. De minister schrapte dat plan om 500 miljoen gulden weg te halen bij de universiteiten en in beheer te geven aan de landelijke onderzoeksorganisatie NWO.

De onderzoeksorganisatie wil er in elk geval 175 miljoen gulden bij. ,,Alleen dan kunnen we onze rol op het gebied van fundamenteel en maatschappelijk relevant onderzoek waarmaken”, zegt een woordvoerder. Dat extra geld moet niet bij de universiteiten weggehaald worden, vindt ook NWO. ,,Dat gaat ten koste van de academische wereld waarvan ook wij deel uitmaken.”

Nadat zes onderzoeksgroepen uit de bèta-hoek dit voorjaar miljoenen hadden gekregen om een ’toponderzoekschool’ te vormen, had minister Ritzen aangekondigd in 2000 een tweede ronde te willen houden, en niet in 2002, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Door tegelijk te sleutelen aan de criteria zou ook alfa- en gamma-onderzoek een reële kans krijgen.