Kort

Nieuw ontwerp waterstofboot

Eind december presenteerde het TU Delft Hydro Motion Team een nieuw ontwerp voor een waterstofboot. Daarmee hopen ze deze zomer in Monaco op open zee te winnen. Een lichter en betrouwbaarder elektrisch systeem, maximale gewichtsbesparing en een beter draagvleugelsysteem zijn de belangrijkste verbeteringen ten opzichte van het vorige ontwerp. (Lees verder onder de foto)

De waterstofboot steunt op drie draagvleugels. (Foto: Hydro Motion Team)

In juli 2022 eindigde de vorige Delftse waterstofboot op draagvleugels op de tweede plaats van de Open Sea Challenge van de negende editie van de Monaco Energy Boat Challenge. Het team deed het uitstekend op de onderdelen manoeuvreerbaarheid en uithoudingsvermogen, maar bij de snelheidsrace moesten ze afhaken vanwege een technische storing. 

“Het foilen ging vorig jaar niet goed”, vertelt operations manager Mandy Vermeijs. “De romp kwam niet echt los van het water.” Daarom is er dit jaar veel aandacht voor het draagvleugelsysteem. Onder andere door zoveel mogelijk gewicht te besparen en door een lange proeftijd in te plannen (vanaf april tot juli 2023) voor de afregeling van de draagvleugels. 

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.