Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kort

Nieuw ontwerp waterstofboot

Eind december presenteerde het TU Delft Hydro Motion Team een nieuw ontwerp voor een waterstofboot. Daarmee hopen ze deze zomer in Monaco op open zee te winnen. Een lichter en betrouwbaarder elektrisch systeem, maximale gewichtsbesparing en een beter draagvleugelsysteem zijn de belangrijkste verbeteringen ten opzichte van het vorige ontwerp. (Lees verder onder de foto)

De waterstofboot steunt op drie draagvleugels. (Foto: Hydro Motion Team)

In juli 2022 eindigde de vorige Delftse waterstofboot op draagvleugels op de tweede plaats van de Open Sea Challenge van de negende editie van de Monaco Energy Boat Challenge. Het team deed het uitstekend op de onderdelen manoeuvreerbaarheid en uithoudingsvermogen, maar bij de snelheidsrace moesten ze afhaken vanwege een technische storing. 

“Het foilen ging vorig jaar niet goed”, vertelt operations manager Mandy Vermeijs. “De romp kwam niet echt los van het water.” Daarom is er dit jaar veel aandacht voor het draagvleugelsysteem. Onder andere door zoveel mogelijk gewicht te besparen en door een lange proeftijd in te plannen (vanaf april tot juli 2023) voor de afregeling van de draagvleugels. 

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.