Niet meer bezuinigen maar ondernemen

Met lithografie cursussen, nieuwe (master)opleidingen, en een grootse wervingscampagne wil de faculteit Informatietechniek en -Systemen het begrotingstekort van één miljoen oplossen.

/strong>

Na zeven jaar is het woord ‘reorganisatie’ bij de faculteit Informatietechnologie en systemen taboe verklaard. Ondernemen is het nieuwe devies. De afdeling Micro-elektronica loopt voorop. Professor Kees Beenakker schreef een bedrijfsplan dat het begrotingstekort van één miljoen omtovert in winst.

Beenakker: ,,Eindelijk is er hier rust in de tent. Verder inkrimpen kan gewoon niet. De decaan is daar ook heel uitgesproken in. Zeg nou zelf, wat is Delft zonder micro-elektronica of telecommunicatie-afdeling?”

In Beenakkers plan leveren cursussen lithografie over twee jaar al meer dan een miljoen op. De nieuwe MSc-opleiding micro-elektronica brengt volgend jaar met tien studenten een paar ton binnen, en moet in drie jaar groeien tot twintig deelnemers.

Op precieze cijfers wil het afdelingshoofd echter nog niet worden vastgepind. ,,Door de problemen met Baan Finance is het op het moment moeilijk een plan echt goed door te rekenen. Het afdelingsplan is ook nog niet officieel goedgekeurd. Het is een eerste opzet en schatting.” Bovendien is de kolom met de kop ‘contracten’ nog gevuld met XXXXX-jes. Beenakker grijnst vrolijk: ,,Dat komt nog.”

De cursussen lithografie bestaan overigens al drie jaar. Medewerker ing. Henk van Zeijl ontwikkelde ze voor ASML- personeel. Tot nu toe waren de cursussen gratis door een deal met het bedrijf voor een goedkope chip-productielijn. Dit jaar loopt het contract af, en gaat de cursus commercieel draaien.

Volgende week stapt Beenakker op het vliegtuig naar Zuidoost-Azië en China om de MSc-opleiding micro-elektronica te lanceren. Hij heeft tien Philips- en twee ASM International-beurzen te vergeven, en met een bank praat hij over sponsering in de vorm van renteloze leningen. Een doos met T-shirts en cd-roms gaat mee. Beenakker: ,,Goede studenten zijn daar genoeg. Maar ze zijn erg gefocust op Amerika. In Nederland moeten ze eerst die moeilijke taal leren, denken ze.”

De hoogleraar IC-techniek moet wel kwijt dat het natuurlijk niet alleen gaat om geld binnenhalen. ,,Bedrijfsplan is ook een raar woord. We zijn natuurlijk geen bedrijf, al wordt de helft van al het personeel inmiddels extern gefinancierd. Vast een kreet die we de rondlopende KPMG-adviseurs hebben geërfd. Een universiteit staat voor onderwijs en onderzoek, dat is het bestaansrecht.”