Niet iedere onderzoeker is een goed didacticus

Goed onderzoek leidt niet automatisch tot goed onderwijs, vindt de AAG-fractie. Het kritisch volgen van de portfoliodiscussie is een belangrijke prioriteit in hun programma voor de studentenraadverkiezingen.

br />
Binnenkort gaan de studenten naar de stembus voor het kiezen van een nieuwe studentenraad. De studenten Gijsje Jacobs (bouwkunde), Ivo Wever (technische natuurkunde), Diana Seijs (industrieel ontwerpen), Jan-Willem van Ganswijk (scheikundige technologie), Anneke van der Kraan (technische bestuurskunde) en Marthe de Graaff (scheikundige technologie) bereiden zich voor om de taak van hun AAG-voorgangers in de studentenraad in september over te nemen. Alle zes verwachten ze dat 2002/2003 een enerverend jaar zal worden. Niet alleen gaat de Bachelor-Masterstructuur (Bama) van start, ook zal de implementatie van de portfolio plaatsvinden.

AAG wil het komende jaar zeker de portfoliodiscussie kritisch volgen. Van Ganswijk: ,,Wij vinden dat te gemakkelijk wordt gedacht dat goed onderzoek ook automatisch leidt tot goed onderwijs. Niet dat wij helemaal afwijzend tegenover deze gedachte staan. Interessant onderzoek is beslist aantrekkelijk als ondergrond voor het onderwijs, maar niet iedere onderzoeker is een goed didacticus. Die koppeling wordt % onterecht % te makkelijk gemaakt.”

Wever heeft wel een suggestie hoe studenten op een andere manier kunnen profiteren van goed onderzoek. ,,De mogelijkheden voor studenten om een bijbaantje op de universiteit te kunnen krijgen, moeten worden verruimd. Je kunt veel opsteken als je op deze manier alvast wat ‘ruikt’ aan het wetenschappelijke bedrijf.”

Samenwerking

Alle AAG’ers dragen het kritisch volgen van de ontwikkelingen op onderwijsgebied hoog in het vaandel. Jacobs: ,,Goed onderwijs is motiverend voor een student. Een betere samenwerking tussen de opleidingen zou volgens ons het onderwijs ten goede komen.” Volgens Wever zijn bijvoorbeeld de collegeresponsiegroepen bij technische natuurkunde redelijk succesvol. ,,Dit gebeurt al bij meerdere opleidingen maar nog niet bij allemaal. Studenten van opleidingen waar dergelijke colleges niet worden gegeven, zouden bijvoorbeeld bij TN of andere opleidingen iets op kunnen steken.”

Maar ook de communicatie binnen de opleiding kan een stuk beter, is de ervaring van AAG-lid Seijs. ,,Het doorgeven van een verandering in het rooster aan studenten gebeurt niet of heel gebrekkig. Vaak vergt het echter niet meer dan een paar simpele aanpassingen om dat te verbeteren. Het moet toch haalbaar zijn voor docenten om een mailinglist te maken van de collegedeelnemers of in ieder geval efficiënter gebruik te maken van Blackboard? Wij zijn voorstanders van een basiskwalificatie van docenten en daarvan zal ook een onderdeel zijn: goed gebruik maken van de ict-mogelijkheden die de TU biedt.”

Ook de Bachelor-Masterstructuur zal de nodige aandacht krijgen. AAG wil voorkomen dat studenten daardoor vertraging in hun studie oplopen. Het lastige is echter dat nog steeds niet helemaal duidelijk is wat de invoering voor de individuele student zal betekenen. Jacobs: ,,Aangezien iedere opleiding gedeeltelijk een eigen invulling aan de Bama-introductie kan geven, is hier een grote rol weggelegd voor de facultaire studentenraden. Onze taak is om te kijken wat de gemeenschappelijke problemen zijn en die aan te kaarten bij het college van bestuur.”

Kritisch zal eveneens de introductie van de nieuwe studierichting Sustainable Molecular Science and Technology worden gevolgd. Van Ganswijk: ,,In de reglementen van Life Science and Technology bleek ineens het bindend studieadvies te staan. Wij willen niet dat die situatie zich nu weer herhaalt en dat zullen we scherp in de gaten houden.”

.aut Angèle Steentjes

Samenwerking