Niet elke buitenlander mag op de Cray-computer

Onderzoekers van bepaalde nationaliteiten mogen geen gebruik maken van de Cray-computer, die onlangs officieel in gebruik genomen is. Het gaat om onderzoekers uit Cuba, Iran, Irak, Libië, Noord-Korea, Syrië en Soedan.

br />
Dat staat in een brief die het college van bestuur onlangs stuurde aan de secretarissen-beheerder van een aantal faculteiten, waaronder Civiele Techniek (CT) en Technische Wiskunde en Informatica (TWI). Het verzoek zou voortkomen uit voorwaarden die de leverancier van de Cray heeft gesteld.

,,Wij vonden het een vreemde brief en wij weten niet hoe we dit praktisch moeten aanpakken”, zegt plaatsvervangend decaan prof.dr. H.G. Meijer van TWI. De faculteit heeft het college per brief om meer informatie gevraagd.

Eenzelfde reactie geeft ir. F.A.M. Higler, secretaris-beheerder van CT. ,,Ik wil nog eens praten met het college over deze kwestie. Ik verwacht gevoeligheden en bovendien ben ik niet in de positie om wetenschappelijk personeel de toegang tot bepaalde faciliteiten te verbieden.” De redenen voor de voorwaarden van de leverancier zijn bij Meijer en Higler niet bekend.

Waarschijnlijk gaat het hier om beperkingen die voortvloeien uit de gespannen verhoudingen tussen de Verenigde Staten en deze landen. Washington past handelsembargo’s toe op landen die ze verdenkt van schending van mensenrechten of steun aan internationaal terrorisme. Het college van bestuur van de TU was niet voor toelichting bereikbaar.

Joyce Ouwerkerk

Joyce Ouwerkerk