Wetenschap

Nederland Distributieland wil personen in trucks vervoeren

De Vereniging Nederland Distributieland (NDL) weet het zeker: het is dé oplossing voor zo ongeveer alle vervoersproblemen. Neem een goederentruck, bouw er een passagiersgedeelte in, en geef hem een eigen rijstrook op de snelweg.

/strong>

Met dat idee hoopt de vereniging niet alleen de problemen in het goederenvervoer op te lossen % ook het personenvervoer moet er baat bij hebben, zo ontvouwde verenigingsvoorzitter Cor Baan deze week op het zevende Trail-congres. De vervoersvoorzitter roept wetenschap, bedrijfsleven en overheid op het idee nader te bestuderen.

Het gaat slecht met Nederland-distributieland, zo liet Baan weten. De economie zakt in, de concurrentie van de omringende landen groeit, en intussen zit Nederland met fileproblemen, ongunstige belastingregels en stijgende loonkosten. Terwijl de logistiek goed is voor twaalf procent van de totale werkgelegenheid. Een gotspe, vindt Baan. ,,Het is werkelijk schrikbarend hoe snel Nederland achteruit gaat ten opzichte van de omringende landen.”

Een combinatie van personen- en goederenvervoer is ‘erg vergaand’ maar ook ‘absoluut noodzakelijk’, meent Baan. De personenbussen annex goederentrucks gaan wat NDL betreft heen en weer rijden tussen dertien strategisch over het land verspreide ‘knooppunten’. Zo’n knooppunt is behalve bushalte ook goederenoverslagstation: aangevoerde goederen worden er in minicontainers geladen en van daaruit met kleine busjes vervoerd naar de omringende steden. Een naam voor het systeem ligt al klaar: ‘Distriroad’.

Misschien nog wel ingrijpender onderdeel van het plan is om de distributiekonvooien een eigen rijstrook op de snelweg te geven % de linker, om precies te zijn. Die strook moet worden uitgerust met elektronica, zodat de truckbussen als automated vehicle de weg op kunnen.

De Vereniging Nederland Distributieland (NDL) weet het zeker: het is dé oplossing voor zo ongeveer alle vervoersproblemen. Neem een goederentruck, bouw er een passagiersgedeelte in, en geef hem een eigen rijstrook op de snelweg.

Met dat idee hoopt de vereniging niet alleen de problemen in het goederenvervoer op te lossen % ook het personenvervoer moet er baat bij hebben, zo ontvouwde verenigingsvoorzitter Cor Baan deze week op het zevende Trail-congres. De vervoersvoorzitter roept wetenschap, bedrijfsleven en overheid op het idee nader te bestuderen.

Het gaat slecht met Nederland-distributieland, zo liet Baan weten. De economie zakt in, de concurrentie van de omringende landen groeit, en intussen zit Nederland met fileproblemen, ongunstige belastingregels en stijgende loonkosten. Terwijl de logistiek goed is voor twaalf procent van de totale werkgelegenheid. Een gotspe, vindt Baan. ,,Het is werkelijk schrikbarend hoe snel Nederland achteruit gaat ten opzichte van de omringende landen.”

Een combinatie van personen- en goederenvervoer is ‘erg vergaand’ maar ook ‘absoluut noodzakelijk’, meent Baan. De personenbussen annex goederentrucks gaan wat NDL betreft heen en weer rijden tussen dertien strategisch over het land verspreide ‘knooppunten’. Zo’n knooppunt is behalve bushalte ook goederenoverslagstation: aangevoerde goederen worden er in minicontainers geladen en van daaruit met kleine busjes vervoerd naar de omringende steden. Een naam voor het systeem ligt al klaar: ‘Distriroad’.

Misschien nog wel ingrijpender onderdeel van het plan is om de distributiekonvooien een eigen rijstrook op de snelweg te geven % de linker, om precies te zijn. Die strook moet worden uitgerust met elektronica, zodat de truckbussen als automated vehicle de weg op kunnen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.