Wetenschap

Nanotubes werken als transistor

De groep quantumtransport van Technische Natuurkunde boekt weer een succes met haar onderzoek naar micrometers lange koolstofbuisjes.

Moleculen

De groep ontdekte dat losse moleculen, zogeheten nanotubes, bij kamertemperatuur werkzaam kunnen zijn als transistoren. De stroom door de micrometers lange koolstofbuisjes kan worden gecontroleerd door het veranderen van één spanning. Dr. C. Dekker van Technische Natuurkunde noemt dit een belangrijke stap in de richting van elektronica op basis van enkele moleculen.

Een nanotube is een molecule dat uit alleen maar koolstof bestaat. De molecule heeft een cylindervorm, waarbij de koolstofatomen als een spiraal om het buisje liggen. Deze buisjes zijn enkele micrometers lang en maar een paar nanometer in diameter. Of een buisje werkt als geleider of halfgeleider blijkt af te hangen van de diameter en spoed van het buisje.

Op dit moment is bij het maken van de buisjes de spoed nog niet te controleren, maar Dekker verwacht dat dat binnenkort wellicht mogelijk is. ,,Er wordt veel onderzoek gedaan naar nanotubes. Voortdurend zijn er weer nieuwe doorbraken. Het zal nog niet volgend jaar zijn, maar over twintig jaar verwacht ik dat er moleculaire elektronica te koop is.”

Moleculaire elektronica is vooral interessant omdat ze veel kleiner en daardoor ook veel sneller is dan de huidige computer-chips.

Vorig jaar haalde de groep quantumtransport al de voorpagina van ‘Nature’ met een artikel over geleidende nanotubes. In feite waren dit ook al transistors, maar alleen bij hele lage temperaturen.

Moleculen