‘Na twee jaar raakten de ideeën wel uitgeput’

Vaderlijk meldde de dienst Welzijn, Onderwijs en Cultuur van Delft twee weken geleden in een persbericht: ,,De gemeente gaat De Eland uit de zorgen helpen.” Met het bestuur van het door financiële problemen geplaagde jongerencentrum was een ‘principe-overeenkomst’ gesloten waarin de toekomst zakelijk in de steigers was gezet. Beide partijen waren tevreden maar vooral opgelucht.

Een onafhankelijke derde, de plaatselijke vereniging van horeca-ondernemers, had de impasse doorbroken waarin de onderhandelingen waren geraakt. De gemeente loste de schulden af, en cultuurwethouder Bonthuis en de vrijwilligers van De Eland konden de strijdbijl weer even begraven.

De Eland is blij met de overeenkomst. Sinds de verbouwing en heropening in 1992 heeft het jongerencentrum eigenlijk geen moment in rustig vaarwater gezeten, en de financiële averij bracht De Eland de laatste twee jaar gevaarlijk dicht bij kapseizen. Het vice-bestuurslid zucht: ,,Na twee jaar in zo’n situatie gezeten te hebben, raken je ideeën wel uitgeput.”

De overeenkomst komt erop neer dat De Eland geen gemeentelijke subsidie meer krijgt, maar een jaar mag proberen het horeca-gedeelte commercieel te exploiteren dat geconcentreerd is op de benedenverdieping. De bovenverdieping gaat terug naar de gemeente die de verantwoordelijkheid neemt voor het jeugd- en jongerenwerk. Kortom, één doelgroep, maar gescheiden boeken.
Zetels

Saillant onderdeel van de overeenkomst is dat het bestuur van Stichting De Eland zijn zetels ter beschikking stelt om plaats te maken voor nieuwe bestuursleden, ,,die op het terrein van organisatie, financiën en horeca deskundigheid meenemen”.

,,Ja, blijkbaar vindt de gemeente dat wij ons werk niet goed hebben gedaan”, zegt Schipper. ,,Maar wij denken daar toch iets anders over. Bovendien hoeven we het daar ook niet mee eens te zijn. Wij hebben andere elementen uit de overeenkomst laten prevaleren boven onze eigen positie.”

De overeenkomst bevat volgens Schipper ‘belangrijke kansen’ om het jeugd- en jongerenwerk in Delft een deugdelijke fundering te geven. Er is veel kapot gegaan en uitgemergeld, zegt hij, ,,maar nu is er de kans een betere basis te leggen”.

Vraag is of die kans gegrepen wordt, want ook Schipper vraagt zich af hoe de gemeente dit wil realiseren. ,,Ik ben heel benieuwd naar de ideeën van de gemeente.” Het jeugd- en jongerenwerk moet door de dienst Welzijn, Onderwijs en Cultuur worden vormgegeven, terwijl De Eland – onder toezicht – met een ondermersplan aan de slag gaat.
Dubbeltje

Het plan om De Eland te privatiseren moet een gemeentelijke besparing van 125.000 gulden opleveren (op een begroting van bijna twee ton). Waar dat geld vandaan moet komen, kan Schipper evenmin zeggen; waarschijnlijk dat de nieuwe Eland-opzet personele gevolgen zal hebben.

Hoewel Schipper de toekomst van horeca-onderneming De Eland met vertrouwen tegemoet ziet, meent hij dat de gemeente bij het jeugd- en jongerenwerk voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. ,,Er gaat al schandalig weinig geld naar het jeugd- en jongerenwerk en dan ook nog zo’n besparing er overheen? Als de gemeente deze kans niet grijpt, blijft een mager jeugd- en jongerenwerk over waar voortdurend extra geld naar toe moet omdat het weer ergens misloopt.”

Maar Schipper wil niet al te fel van leer trekken. Uiteraard om het overleg met de gemeenteambtenaren niet te frusteren. Voor hem is het ook nog een verrassing waar het jeugd- en jongerenwerk in Delft straks aanmeert. In zoverre heeft de principe-overeenkomst met De Eland dus een open einde.

Henk Orsel

Voormalig TU-student Bart Schipper voert namens De Eland de gesprekken met de gemeente Delft over de toekomstige opzet van het jongerencentrum aan de Burgwal. In die opzet is voor vice-voorzitter Schipper geen plaats meer in het bestuur van De Eland.

Zetels

Dubbeltje